Loading

интервю с Бойко Борисов - 18.03.2011

"БОдилник" по ТВ 7
Бойко Борисов министър-председател на Република България в интервю за предването "БОдилник" по ТВ 7
Водещ: Здравейте. Това е "Гореща точка", този път не с Николай Бареков, а мен - Инна Пелева. Темите днес са ценовият шок и външната криза, която пряко оказва влияние върху нас. Отговорите на въпроса "Как ще се справим с тези кризи?" ще потърсим от премиера Бойко Борисов. Намираме с в неговия кабинет в Министерския съвет. Какво се разбрахте за горивата? Бойко Борисов: То не е само за горивата. Те са доста и наследени и нови проблеми, които уточнихме. На тази среща бяха и производители, и транспортни компании, и дистрибутори, и вносители - всички, които имат някакво отношение по веригата от производство до крайния потребител. Безспорно е, че за първи път в последните 22 години се отчита, че с контрабандата на горивата е приключено и мерките, които взехме в тази посока са изключително правилни и ефективни преди всичко. Четири мерки обсъдихме. Следващия вторник, дотогава ще се съберем пак. Дотогава работни групи от министерствата и гостите, които ни бяха, ще работят, защото има решения, които минават през решения на Европейската комисия. Знаете, че...
Водещ: Кои са тези четири мерки?Бойко Борисов: Ще стигна до тях. Министър Дянков е в Брюксел лично от еврокомисаря да получи отговор дали можем да намалим акцизите. Предварително знаем, тъй като и съветът вчера, на финансовите министри, каза, че никоя държава...

Водещ: Вие нали получихте такова писмо, което ви казва, че няма как? Бойко Борисов: Да, но го пращам и на ръка, защото не им прави чест на политическите партии толкова нагли популисти да бъдат, да излизат и да казват: "Намалете акциза". И аз ще изправя еврокомисаря с нашия вицепремиер Дянков на съвместна пресконференция да им кажат, че лъжат хората и че намаляване на акцизите не може да има. 

Водещ: Имаше такова разминаване. Дадени медии излязоха с това, че са получили отговори именно от еврокомисаря, че могат да бъдат намалени цените на акцизите, а същевременно писмо от еврокомисаря към министерството казва, че не може.Бойко Борисов: Ама вижте, това е една пропаганда на тази политическа върхушка, която просто лъже хората. И затова аз отидох на директни мерки, а директната мярка е вицепремиерът в Брюксел, заедно с еврокомисаря, всички медии да отразят това, което ще кажат, за да падне този популизъм. Но от тези няколко мерки, които, повтарям, част от тях трябва и да питаме дали могат да станат, но целим около 0,15-0,20 лв. да намалим от цената. Като всички се обединихме върху това, че всеки трябва да отстъпи по малко, включително ние по акциза на биодизела, още повече, че ми представиха документи от превозвачите, в които камиони и автобуси най-съвременно поколение изрично в документите пише да не се карат с биодизел. Така че имаме основание да го направим. И аз мисля, че ако сработят всичките тези мерки, можем да отидем на едно понижение на цената. 

Водещ: Говорим за дизела и за бензина. Бойко Борисов: Да. 

Водещ: И за двете с по 0,15-0,20 лв. Бойко Борисов: И за двете, тъй като, повтарям, за наше най-голямо съжаление, когато са подписвани договорите с Брюксел, и в България дизелът, можело е да бъде с 30% по-евтин от бензина, тъй като той е основната суровина на индустрията. Но тук е 615 към 710 - 615 лева за дизел на 1000 литра, 710 лева за 1000 литра бензин. В другите държави е 30% разликата. Но пак да повторя за популистите и тези, които лъжат хората, че за да променим акциза в предприсъединителния договор трябва да питаме 26 държави. Част от тях имат и референдуми когато трябва да се поправя договор на Европейския съюз. Сиреч теоретично може някога след много години да го приемат. Фактически на практика това не е мярка. И не на последно място обсъждаме дали може 90-дневният срок, който имат да съхраняват горива, може да бъде смален, оттам също да се спестят стотинки. В общи линии това са мерките. 

Водещ: Сега се оказва, че най-сериозният проблем са цените. Хората от това се вълнуват най-много и най-много от това страдат. Бойко Борисов: И ние от това се вълнуваме. 

Водещ: И каква е вашата позиция? Бойко Борисов: Всяка държава трябва да харчи толкова, колкото произвежда. Няма да пусна дефицитът да мине трите процента. И цяла Европа в момента, пактовете за финансова стабилност и това, което се прави, това ще бъде критерий за една държава колко е дисциплинирана и колко добро е управлението. Да е под 3% дефицитът - това ще е мерилото в Европа за една държава как се справя. И ние ще харчим толкова, колкото произвеждаме. 

Водещ: Как можете да направите така, че цените да паднат? Бойко Борисов: Няма как да се направят цените да паднат така, както ни се иска на нас. Това беше в други години. Сега има пазарна икономика, веднъж. Втори път, бум на цената на петрола. Завчера Европейската централна банка дава прогнозни цени на 118 долара, разчетите на "Нефтохим" са на 85 долара. Това означава автоматично с покачването на петрола ако не се изравняват цените, да фалират цели компании. Това е пазарът за наше най-голямо съжаление, световна икономическа криза незапомнена, световна финансова криза незапомнена, цунами и ядрена катастрофа в Япония. Всичко това шеметно сваля световната икономика, създава хаос в света. 

Водещ: Може да увеличите заплатите тогава. Бойко Борисов: А откъде да вземем парите, за да увеличим заплатите? 

Водещ: Със заем например.Бойко Борисов: Това сериозно ли го питате? 

Водещ: Да, сериозно го питам. Бойко Борисов: Да вземем заем и да задължим следващите поколения за това, че сегашните не сме работили както трябва? Който иска, да дойде да стане премиер, да вземе заем, да ги похарчи парите и да превърне България в Гърция. Аз това няма да го направя на никаква цена. И понеже си говорим откровено, аз два-три дни наблюдавам трафика на София. Абсолютно никаква разлика няма в трафика на София. Не знам как е в другите градове, ще ходя в Хисаря да откривам пречиствателна станция, ще видя как е и там. По никакъв начин цената на горивата в София не се е отразила. Вие колко време пътувахте от телевизията до тук? 

Водещ: В София може и да не се е отразило това нещо, но аз понеже съм от провинцията, знам, че там се отразява и то много сериозно на хората. Бойко Борисов: Няма икономическа, финансова и каквато и да е логика да вземеш заем и да го похарчиш за заплата и за пенсия. Има логика, това и Световната банка днес одобри стотици милиони за нашите реформи в жп транспорта, защото това ще носи приходи след години, затова се толерира изграждането на инфраструктура - магистрали, пристанища, скоростни влакове, нови жп линии, защото това ще допринася за следващите поколения да изкарват парите си и да живеят добре. Това поколение, предишните поколения, затова, че се подвеждаха 22 години по всичките тия партийци, които още продължават, 22 години участвайки в прехода пак искат да са на власт, ами ако народът се подведе по тях си е негова работа и ще си плати за това. Заемът за заплати и пенсии го направи Унгария, преди колко години беше, и фалира. Целият бюджет светна на червено. Сега влезе Международният валутен фонд. Сиреч, аз мога да си спася кожата, мога да направя да ме изберат пак като взема заем и повиша пенсиите и заплатите и след мен да има потоп. Аз няма да го направя. Изберете си по-добър премиер. Аз докато съм, ще има дисциплина, ред и няма да допусна държавата да фалира.
 
Водещ: По какъв начин тогава ще помогнете на хората? Безсилен ли сте в тази ситуация? Бойко Борисов: Хората работят и тези, които работят, изкарват пари. С инвестициите, които докарваме, с фискалната си стабилност, с най-ниските данъци продължаваме да привличаме инвестиции. Магистрали, пътища, пристанища - това, което строим, ще носи приходи в следващите години. Газопроводи. 

Водещ: Кога? Защото те сега видимо са бедни хората. Бойко Борисов: Те са видимо. И ако паднем от власт и стане политическа криза, те ще станат по-богати? Ами нали видяхте какво беше и при Костов, и при Станишев, при всички останали? Къде са ви магистралите, къде са ви пътищата, къде ви е инфраструктурата, къде са ви канализационните системи, водоснабдяването, топлофикациите? Кое, едно нещо ми кажете да са ви оставили наред. Аз строя пет магистрали в момента. И тези магистрали, около тях ще станат оазиси на развитие на бизнеса след една, две, триу години. Догодина април месец пускаме метрото в двете посоки на София. 2 млн. души ще се възползват от най-евтиния, бърз и точен транспорт и рязко ще намалят парите си за бензин. Защото от тук като излезеш, можеш да отидеш и към "Черни връх", и към "Люлин", и към "Младост", и до "Обеля". И то само в рамките на минути, в рамките на едно левче. Ако искаш тогава, плати скъп бензин за колата си. Аз съм убеден, че април месец догодина, пускайки метрото, на София ще й дам един страхотен транспорт. Ако искат хората да чакат, аз им говоря за месеци, не за десетилетия, ще го довършим. Ако не, Станишев чака. 

Водещ: Нали разбирате, че това пряко влияе върху вас, върху вашия рейтинг? И това ще повлия и на изборите сега. Бойко Борисов: Не ме интересува грам рейтингът. Ами нека да повлияе. Ако ние като нация се подведем тези популисти - на Станишев, на Костов, на това, което им приказват, дори елементарно от икономическа гледна точка или финансово-икономическа гледна точка твърдение чух от СДС, че вдигането на цените щяло да напълни бюджета. Това може да го каже само един лаик. Вдигането на цените сваля потреблението. Свалянето на потреблението намалява данъците, не се пълни бюджетът и няма пари за пенсии и заплати. Идеята е да се вкарат пари в обращение, тези пари да отидат при хората, хората да харчат повече, да се вдигне потреблението, а това става с ниски цени на горива, ниски цени на храни, ниски цени на дрехи, обувки или каквото щете. Това е един затворен кръг. Но за да влязат парите, трябва да имаш инфраструктура. Като дойде чужденецът, да иска инвестира тук. В кочина не иска да инвестира. Помните бул. "Брюксел" какъв беше, какъв го направих сега. Ами ако искаш да отидеш в Сливен или в Ямбол да инвестираш, ами сега трябва да пътуваш пет часа до там. Ами ако е лято и има трафик? Осем и осем обратно, кой чужденец ще дойде да си загуби три дни, висококвалифициран специалист, да ходи дотам и обратно. И затова казва: "Абе дай нещо около София, ако има", затова инвестициите 80% са в София. Ама ако има магистрала, докато си прочете вестника, един час, да е там, където е и по-евтина работната ръка и огромни площи пустеят и може да си развие фабрика или предприятие, ще отиде там. Ама трябва да му направя път, трябва да възстановим летищата, трябва да направим пристанищата да работят ефективно. И вече го направихме. Почти всички, с изключение мисля, че на НКЖИ само, да не греша, вече държавни предприятия са на плюс. Всичките ги взех на минус. 

Водещ: Не се ли чувствате обезоръжен? Не можете да повлияете на кризата, която идва отвън, не можете да повлияете на цените. Бойко Борисов: Не, не. Влияя. И ето, днес, след днешното съвещание и вторник ще видите, че ние ще намалим цените. Две години цената на газа я държах, не я дадох да се вдигне, на тока я задържахме две години. Ами ние половин мандат изкарахме на възможно най-ниските цени в кризата. Навсякъде се вдигнаха. Ами аз съм направил максимума. А от първия работен ден вдигнах и пенсиите. Почнахме да плащаме високите пенсии това правителство. 

Водещ: Не ви ли подведе за тази ситуация Дянков, който неведнъж каза, че сме излезли от кризата? Сега в момента е пикът на кризата. Бойко Борисов: Всеки един министър на финансите е длъжен да бъде оптимист. Длъжен, и то го казвам най-отговорно, защото ако един министър на финансите се изкаже в обратния сценарий, каже: "Абе зле сме", международните пазари, международните рейтингови агенции, които пък докарват инвеститори, когато имаме добър рейтинг, веднага се отдръпват и казват "А, те щом сами не си вярват, кой ще им повярва?". 

Водещ: Не трябва ли да бъде реалист спрямо вас, обаче? Бойко Борисов: Да, ние сме реалисти в условията на най-тежките събития в света - финансова, икономическа и природна криза. Защото това, което се случва в Япония, Бог да ги прости хората, е апокалипсис за света. Виждате, преоценяват се най-евтините енергии в момента, която е ядрената енергия. Крайности във вземането на решения, отново загуби на милиарди евра и долара вследствие затварянето на тези централи. Ами когато големите са зле, когато големите държави се задъхват, световните икономики, когато допреди няколко месеца втората, сега третата икономика в света се срива в момента - японската, какво остава за малките - България, Румъния, Чехия, Полша или в Африка, ако щете. Всичко се срива. И аз твърдя, че ние максимум успяваме да задържим ситуацията тук. Ами ние имаме японски заеми, които бяха нисколихвени. Ще продължат ли, няма ли? Основни инвеститори за бургаското и варненското пристанище чакахме да дойдат. Вече вървяха процедури. 

Водещ: Не ви ли прави впечатление мълчанието на Първанов в тази ситуация - всичко, което описахте до този момент? Бойко Борисов: Това е най-правилната тактика. Той като следи течението на реката, ще докара трупа на враговете му. Всички, които сме в битката ежедневно и решаваме тези проблеми на хората за стотинките да се борим, българинът кой търси за виновен? Никога не търси българинът вината в себе си. Че се е докарал да е безработен или че се е докарал, че не го искат на работа, защото не е достатъчно квалифициран или дисциплиниран или каквото и да било, той не се чувства виновен. Той търси виновен - правителството, Борисов, Бойко. Никога себе си.

Водещ: Да разбирам ли, че вие намирате за виновен тук в случая народа, че не е достатъчно работлив? Бойко Борисов: Никога народа не съм обвинил, защото голяма част от народа работи здраво, взима добри пари и действително се развива. И аз искам да помогнем и на останалата част, не само на социални помощи да чака, а да закараме инвеститори там, които да ги наемат на работа. Най-лесно е да харчим събраните пари. Кой ще ме осъди, ако извадя един, два или три милиарда от фискалния резерв и кажа: "Ще ги дадем за заплати и за пенсии"? 

Водещ: Не е ли добре да се финансира по някакъв начин държавата в момента и хората, за да не са в това положение? Бойко Борисов: Не. Това е фалит. Това е да се порадваш една-две години на успеха си и след това да катастрофираш. Това е като да караш пиян, ама много пиян. Аз няма да го направя. Народът - нека да не говорим за него като за народа, защото това са отделни индивиди и хора, които едни работят много и изкарват добри заплати, развиват се, наемат ги, търсят ги, и има такива, които винаги търсят виновен извън себе си. Така че не мога да кажа като цяло народа - различните хора. Но като цяло пък всички определяме съдбата си. От мен се знае, ето и сега да отидете на Южната дъга, ще видите, строи се нов път, прекрасна магистрала. И целият "Младост" отгоре, всичките тези "Симеоново", "Бистрица", "Драгалевци" квартали се родиха. "Бояна". Никога нямаше да стане този /.../.

Водещ: Какво се случва с магистрала "Тракия"? Защото вие заговорихте за пътищата. Бойко Борисов: Засега всичко работи в график. 

Водещ: Ако се окаже действително, че е строена върху пепел, някой ще понесе ли отговорност? Бойко Борисов: Кой казва това?

Водещ: Вестник "Труд" или "24 часа". Бойко Борисов: Не ги чета. Дайте на някой сериозен.
 
Водещ: Външен одит е направил такова проучване и се твърди...Бойко Борисов: Кой? Пет одита има. 

Водещ: Не мога да ви цитирам в момента. Бойко Борисов: Каня ви утре на магистрала "Тракия". Защо не отидете един екип и да я видите? Пет одита. 

Водещ: Смятате, че там всичко е добре, наред? Бойко Борисов: "Мъка" се казва това. Мъка. Защото като застанеш вече на трасето на "Тракия", десетки километри, виждаш мечтата на всички българи да имат магистрала от София до морето. И тя става. Това е мъка. Първо, каква пепел? Колко пъти, само аз съм ходил пет пъти на проверка там. Каква пепел?

Водещ: Няма такова нещо? Добре, каква е тази атака срещу вас - политическа, медийна? Бойко Борисов: Ами на кой му е приятно, че ние, въпреки всичката тази криза, ще оставим повече построено, отколкото другите партии за 22 години? на никой нему е приятно.
 
Водещ: И откъде идва конкретно? Бойко Борисов: Ами от БСП, от СДС, от ДСБ, от ДПС. Вие можете ли да кажете нещо, с което сте запомнили мандата на ДПС - нещо построено, нещо направено? Или на СДС? Освен с продадени ТЕЦ-ове, продадени пристанища, продадени "Кремиковци", продадени "Балкан" - "ликвидирани" е точната дума? Освен с това, с какво друго можете да си ги припомните? За мен ще кажат: "Той направи спортната зала на София, направи Южната дъга, направи "Тракия", направи "Струма", направи "Мариците". Днес взехме решение за 10 км "Хемус", почваме, от Варна до Шумен да я вържем. "Люлин". 

Водещ: Ще направите ли "Белене"?Бойко Борисов: Така. Ще стигнем и до "Белене", ако всичко е гарантирано като сигурност, цена, финанси. И очаквам днес-утре да подпишем консултантския договор с най-добрата банка-консултант в ядрени проекти - HSBC Bank, с лондонския й офис, която да дойде и да ни каже. Защото в случая няма значение какво казва Първанов, Борисов, Станишев, Костов или който и да е. Има цели компании, банки, грамадни институции, на които това им е бизнесът. Там са най-добрите специалисти в тази област, наречена "Енергетика". Те ще дойдат и ще кажат: "Ако се конструира по такъв начин финансово компанията, ако така се управлява, ако има такива договори", защото между другото и в момента има предложения за два - единият 15, другият 20-годишен договор, с мисля, че едната беше швейцарка компания, другата турска, за изкупуването на електроенергията на един от блоковете на "Белене". Сиреч днес можем да подпишем гарантирана продажба на единия блок. Затова те като дойдат, ще ни дадат оценка. На базата на тази оценка ще вземем решение. 
Водещ: Предвид ситуацията в Япония, променят ли се по някакъв начин условията и бихме ли могли да ги променим? 
Бойко Борисов: Всички българи трябва да подчертават с гордост, че ние сме може би единствената или от малкото държави, които дори заради съмнение за сигурност са затворили четири ядрени реактора и са се лишили от милиарди долари. Сиреч ние сме пример за подражание от другите държави. Те трябва да затварят. Ние сме си дали кръвната дан. Затворили сме си четири от шестте, като 3-ти и 4-ти сме ги затворили при положение, че такива реактори и в момента работят в други държави. Ние въпреки всичко сме ги затворили. 

Водещ: Не, аз ви питам относно Русия. Променя ли ситуацията? Бойко Борисов: Аз ясно казах. Не, нищо не променя. Те нямат интерес да... Те имат цена, която са дали. И ние трябва да преценим. 

Водещ: И тя не може да падне. Не е ли сега моментът, когато може...Бойко Борисов: Не може да пада по простата причина, че те са ги произвели. Реакторите са готови и чакат, ако не ги вземем ние, да ги вземе Турция. 

Водещ: А не мислите ли, че сега е моментът, в който можете да се възползвате от тази ситуация? Бойко Борисов: Ами аз мисля, че това, което две години натискам в тази посока, повече от това няма какво да се направи. И затова и наемаме тази банка, която да може да ни каже, нейните експерти, най-добрите, повтарям, в тази област, да ни кажат може ли още да свалим от цената и колко. 

Водещ: Искате ли да има АЕЦ "Белене" в тази ситуация сега? Бойко Борисов: Искам, разбира се. Кой не иска да има ядрена централа? Все пак не забравяйте, че това, което се случи в Япония, е след много мощно земетресение. И не земетресението е виновно, а вълната, цунамито. И това са от 1971 година реактори. Сега сме 2011. И самите те, доколкото разбирам, са лъгали при проверките. Докато ние сме готови на всякакъв стрес-тест да направят днес от Европейската комисия за нас. 

Водещ: Нещо много интересно. Алексей Петров, един обвиняем, ще се среща със Симеон Дянков, за да му дава други насоки. Бойко Борисов: Няма такава среща. Попитах Дянков. Няма такава среща. 

Водещ: Костов ви обвинява, че вие пазите олигарсите. Бойко Борисов: Точно на Костов да му отговарям на въпросите. Той първо да каже кои са олигарсите, за да мога да му кажа дали ги пазя. 

Водещ: Не е тайна, че сред тях има и ваши приятели. Бойко Борисов: Нека да каже кои са. 

Водещ: Той твърди, че вие пазите Валентин Златев. Пазите ли го? Бойко Борисов: Какво да го пазя? 

Водещ: Това, което той казва е, че вие пазите тръбите на "Лукойл". Бойко Борисов: Преди 12 години ИПОН охранява като фирма и като компания десетки банки, компании, включително и пазачи има по тръбите, които транспортират нефта. Къде е конфликтът на интереси и с кой го пазя? Имаме договори. Той да отговори защо я е продал. А след това кой слага пазачи на будката на предприятие, все едно на вашата телевизия, имате ли охрана долу? От коя фирма е? 

Водещ: Не мога да ви кажа. Не знам.Бойко Борисов: Никой не го интересува, защото е важно да има един пазач на вратата, като идва някой да го пита: ти кой си? Ето това правеше ИПОН. А Костов продаваше предприятия. Това са хора, които 22 години са в управлението, една синьо-червена мъгла, наречена от фолклора. Безспорно. Не искам изобщо да му отговарям. 

Водещ: Как ще отговорите обаче на тези атаки не само от страна на Костов? Бойко Борисов: Това е прекрасно. Това означава, че колкото повече врагове имаш, толкова по-добре работиш. Иначе ако на всички им харесвам от враговете, значи не се справям добре. 

Водещ: Смятате ли, че сега работите по-добре, отколкото миналата година? Защото според проучванията сега по-малко хора ви харесват.Бойко Борисов: Кои проучвания? 

Водещ: На "Медиана". Бойко Борисов: А "Медиана" кой я финансира? 

Водещ: Кажете. Бойко Борисов: БСП. Кольо Колев си е най-добрия приятел на Първанов. Нормално. 

Водещ: Знаете ли какво каза той преди два дни в студиото? Той каза, че 2007 година именно вие сте му се обаждали, за да му благодарите за добрите рейтинги. Бойко Борисов: Точно обратното. Той дори хумора не разбира. Защото той даде преди изборите, че ГЕРБ ще има 22, а БСП 24. А ние ги бихме 43. И аз му се обадих да му кажа, че му благодаря за много точните прогнози и рейтинги, в кавички, или със сарказъм, или каквото и да е. Той така ме е разбрал. Ашколсун, ако сбъркаш с двадесет и няколко процента в рейтингите на една или друга партия и това да го приемеш за комплимент! Радвам се, че така ме е разбрал. Той даваше прогнози, че с БСП сме равни за парламентарните избори, а ги бихме с 20%. 

Водещ: Какво е вашето усещане? Със сигурност вие имате много голяма интуиция. Бойко Борисов: Правителството работи много по-добре, отколкото миналата година. И се справяме в условията на тази страхотна криза максимално добре. То личи и на външния вид умората. Ще се справим. Вече сме в изборна кампания, нормално е всички да искат на наш гръб да се покажат, че могат да бъдат по-добри. Само че им тежи много тежко минало. Трябва да докажат много от своите грешки - умишлено, неволно или как са ги допуснали. 
Водещ: Благодаря ви. Това беше финалът на "Гореща точка". Като обобщение от разговора с премиера - АЕЦ "Белене" ще се строи, въпреки кризата и проблемите в Япония, а цените на стоките и продуктите в България не могат да бъдат регулирани от държавата.




Няма коментари:

Публикуване на коментар