Loading

Предприемчивият български дух е жив!


 

"Въпреки очакваната рецесия млада жена се решава да зареже сигурната си работа в най-голямата софтуерна компания и да започне собствен бизнес", пише хамбургският седмичник "Ди Цайт" за българката Радостина Русева.

 
28-годишната Радостина Русева има две висши образования - информатика и мениджмънт, говори девет езика. През месец юли 2007 г. напуска постоянното си работно място в Майкрософт-Мюнхен, лишавайки се от сигурната си месечна заплата от 4000 евро. Желанието й е да започне собствен бизнес, затова се записва да следва бизнес-администрация.
Изминават 4 години, докато идеята й се оформи. В напреднала бременност с второто си дете Русева създава фирмата си GymZap - за предаване по интернет на спортни занимания на живо. Първоначално мислела да предлага софтуерни услуги, по-късно - за консултантска фирма на ведомствени детски градини, след това - за свободно избираеми мебелни конфигурации. Накрая стига до идеята, която ще се опита да реализира от началото на следващата година.
Големият потенциал на малкия екран
Радостина е почитателка на фитнеса, но когато през март 2009 г. ражда първата си дъщеря, времето за тренировки намалява рязко. Затова прегръща идеята за лайф-стриймовете с упражнения по интернет. Малко преди Бъдни вечер 2009 г. открива на дъската за обяви в мюнхенския Технически университет бележка, в която "млада, начинаеща бизнес-акция търси съдружници". Среща се с тримата инициатори - студенти по информатика, и се включва като четвърти човек. Първоначално младежите искат да изградят лайфстрийм по интернет, който да информира кандидат-купонджиите в Мюнхен къде и какво се случва из баровете и клубовете в града. Радостина Русева не споделя концепцията им, но възприема ентусиазирано принципа на лайфстрийминга. Чрез тази технология, решава тя, проблемът й с фитнеса може лесно да се реши. Когато една вечер четиримата съдружници се събират около масата в кухнята й, тя успява да спечели останалите с идеята си за "цапване из гимнастическите салони". Така се ражда името GymZap, а Русева става управителен директор. Останалото са формалности: създават дружество, вписват се в търговския регистър, откриват банкова сметка. Основаването струва 300 евро плюс 100 евро първоначален капитал за мини-ООД-то.
GymZap се готви за скок
Радостина пише бизнес-планове на немски и английски, посещава изложения за начинаещи бизнесмени, участва в конкурси, дори печели награди. Идеята започва да се развива. Това не винаги става безпрепятствено и безконфликтно: двама от съдружниците й я напускат, банките трудно отпускат кредити. Става ясно, че първоначалната идея не действа на практика. Интернет-платформата GymZap предлага на фитнес-треньори да качват своите видеоклипове в мрежата, а платформата да получава комисионна. Само че на сайта не се случва нищо. Треньори липсват, защото няма юзъри, а юзърите отсъстват, защото ги няма треньорите. Един млад банкер от Дюселдорф обяснява на Русева и партньора й Анди Вундерлих, че този модел не може да функционира и ги съветва да съсредоточат дейността си върху фитнес салоните.
Бизнеспланът е преработен и моделът се променя: фитнес студията ще заплащат според големината си месечен лиценз между 300 и 800 евро, срещу което GymZap ще инсталира в салоните им камери, ще предостави софтуера и ще осигури достъп до мрежата. Ползата за фитнес салоните ще е във възможността да предлагат безплатни онлайн-тренировки, което би трябвало да намали отказите от абонаменти. В момента първите изпитания се извършват в един дамски фитнес салон край Мюнхен. Ако тестовете бъдат успешни, GymZap ще стъпи на пазара през януари 2012.
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар