Случаят “Бенатова”


28-ми Октомври 2011


Преди година една сръбска журналистка - Бранкица Станкович, получава смъртни заплахи чрез фейсбук. Тя е разследващ журналист от телевизия Б92 и прави документална поредица, в която обявява, че лидерите на сръбските футболни банди са виновни за редица престъпления - от трафик на наркотици до убийства, но остават на свобода.
След призиви във фейсбук тръгват многохилядни шествия. Тези срещу нея издигат лозунги “Сръбска курва”. Има и митинги в нейна защита.
След като на един от мачовете на Лига Европа, игран в Сърбия, футболни фенове удрят и горят нейно гумено чучело, полицията започва да охранява журналистката. Междувременно има и осъдени фенове, писали заплахи срещу нея във фейсбук.
Тези дни този случай има и български еквивалент, защото твърде много напомня за Миролюба Бенатова. За 4 дни тя се превърна в най-мразената и най-харесваната личност у нас едновременно. Постигна го с един свой репортаж от Катуница, след като досега е снимала стотици в Би Ти Ви.
Защо? Какво направи журналистката, че във фейсбук се появи страница “Миролюба Бенатова - враг на българския народ”? Илюстрирана е с нейна снимка, зачертана с Х от горе до долу.
И не само това. Всеки ден протестни шествия минават през центъра на София, но задължително тръгват и завършват пред Би Ти Ви, която се помещава в НДК. Издигат лозунги “Оставка”, “Долу Миролюба Бенатова” и “Бенатова - циганска курва”.
Едва ли убийството на момчето в Катуница е било планирано предварително. Но съвсем организирани изглеждат стотиците писма с почти едно и също съдържание - срещу журналистката, нарекла “тази тълпа хулигани и пияни футболни фенове”, според един от протестиращите. Всъщност нейните думи са: “Футболната агитка използва смъртния случай за повод да дойде да безчинства.”
Също и над 200-те акаунта, написани само за 1 час в нощта след репортажа на Бенатова. От 24 до 28 септември в сайта на Би Ти Ви са регистрирани близо 4 пъти повече профили, отколкото за предходния 5-дневен период. “Днес нещата отново се нормализираха и се регистрират толкова, колкото е обичайно за всеки ден”, казаха от пресотдела на медията.
Атаката срещу Бенатова и Би Ти Ви на практика доведе и до леко покачване на интереса към медията. Миналия петък средният пазарен дял на телевизията е бил 40,23%. В понеделник (26 септември) е 42,52%, а във вторник - 43,43%.
Ето кратката хронология на събитията. Журналистката заминава първа за пловдивското село, след като научава за прегазеното момче там и подпалването на къщи на Цар Киро. Посрещат я с викове, блъскат я, чупят микрофона й.
Тя е принудена да започне да предава по мобилния си телефон за късната емисия новини на 24 септември.
“Някои политически кръгове са организирали участието на крайнодесните ядра на футболните агитки. Аз самата съм правила разследвания на футболни агитки, замесени в наркопазара и организираната престъпност. Сега върху мен се съсредоточи техният организиран бунт, защото нарекох нещата с простите им истински имена и наблегнах на бездействието на полицията. Тези ядра, които провокират протеста, искат да бъдат припознати като гнева на гражданското общество, което смятам, че не е така. Аз не наричам тяхната агресия бунт на обществото и това е причината устата ми да бъде запушена. Подозирам политически момент, защото никой не спира кампанията срещу мен, даже напротив”, каза Бенатова. Тя написа мнението си и във фейсбук, където хиляди се организират срещу нея.
Би Ти Ви подкрепи изцяло репортерката си. Още в първия ден ръководството обяви: “Журналистите, които работят в “Би Ти Ви Медия груп”, прилагат световно утвърдени професионални норми в работата си. Мотото на новините и актуалните предавания е “Всички гледни точки”. Работата на нашите репортери от мястото на събитието е да отразяват безпристрастно, обективно, точно и от всички страни събитието и да задават въпроси, чрез които търсят истината. Те нямат право да се поддават на емоции, дори и когато бъдат провокирани, и дори заплашвани.”

Георги Лозанов, шеф на СЕМ:Натиск върху медиите да вземат страната на футболните фенове

С тези протести срещу Миролюба Бенатова по-скоро се търсеше ефектът на сблъсъка с една мощна телевизия и нейно разпознаваемо лице. Иначе агресията е насочена към всички медии като форма на натиск. Опитват се да ги принуждават да вземат страна, в случая на футболните фенове. Медиите обаче се отнесоха професионално и лоялно към аудиторията си, като показваха обективно какво се случва, без да вземат страна. Затова натискът се фокусира върху една медия.
Това обаче беше втората реакция в конфликта. Първата беше реакция срещу олигарх, който е недосегаем от закона. Тя няма нищо общо с футболните фенове, а беше човешката реакция на хората, които живеят в Катуница. После се появи другият сюжет за етническо напрежение, в което се включиха феновете.
Не вярвам в грандиозните конспирации. Едва ли самото нещастие и убийството са предварително замислени. Нещата просто са се случили, но при тяхното развитие след това вече има организация. Абсурдна е появата на футболните фенове. Мястото им е на стадиона, затова са и наричани по този начин. Когато излязат оттам, престават да са такива и не е ясно в какво се превръщат.
Това е общност, която се използва като източник на агресия, тъй като се поддава на масова истерия и лесно може да бъде ангажирана в някаква кауза. Нищо че после до такава степен, че в един момент се забравя каква е била причината.
Направих си труда и следих поведението и на другите електронни медии. Няма голяма разлика в позицията им. Единствената сякаш е, че Бенатова в по-голяма степен се доверяваше и стъпваше върху мнението на институционалните представители, а по-малко - на участниците в събитията. (24часа)
______________________________________________________________________

Убийство във фейсбук! Забраниха страницата на Бенатова


______________________________________________________________________


30-ти Октомври 2011


Изтриха профила на Миролюба Бенатова от фейсбук в петък вечер. "Вътрешните правила на социалната мрежа позволяват администраторите да изключат всеки, ако 50-60 души повторят една клевета - че съм примерно с фалшив профил и не съм този, за когото се представям, че съм опасна и обиждам хората и пр.", обясни вчера разследващата журналистка в Би Ти Ви. Тя би могла да се регистрира отново под друго име, но отказва да го направи заради морала и професионализма, който е доказала. Аз съм личността Миролюба Бенатова и профилът ми във фейсбук не е фалшив, както някои твърдят. И ще бъда Миролюба Бенатова и във фейсбук, и в Би Ти Ви, и на улицата - изобщо в реалността. Това е убийство, насилие. Но аз нямам никакво намерение да излизам в нелегалност", каза тя за "24 часа" снощи.
Чрез профила на свой приятел, а и в сайт на познати Бенатова е разпространила писмо в интернет, което обяснява кой и защо иска да й затвори устата. Срещу цензурата и в нейна подкрепа до снощи имаше вече над 2000 поддръжници. Публикуваме текста й по-долу.
Аз съм Миролюба Бенатова, но пиша оттук, защото хората, които не ме харесват, ме забраниха. Личната ми страница във фейсбук е докладвана на администраторите като вредна и обидна и според правилата на социалната мрежа аз съм закрита. До вчера имах право да съществувам в интернет и да изразявам мнението си, така както и тези, които пишеха срещу мен. Вече не.
След едноседмичен словесен терор, насаждане на омраза, заплахи и крайни антисемитски изявления в страницата "Миролюба Бенатова – враг на българския народ" почитателите на този стил организирано ме изтриха. Така, както организирано изляха стотици еднотипни електронни писма, пълни с лъжи за отразяването на конфликта в Катуница. Искаха да бъда забранена, уволнена, изселена, поругана и наказана.
Искаха да се извиня, че съм нарекла "футболна агитка, която безчинства", тези, които според тях представляват гражданското общество. Момчетата, които палиха и се снимаха с нацистки жестове пред огъня, поискаха да кажа, че са справедливо разгневени граждани.
Не ми е хрумвало да ги докладвам за забрана, защото вярвам в излагането на аргументи и правото да говориш това, което мислиш. Не ме беше страх. Вероятно това, което ви пиша, не ви засяга. Сигурно изглежда, че е лично и трябва да се оправям сама. Но не е така.
Аз съм насилвана и убивана с думи дни наред не защото не съм симпатична на някого (разбира се, и това има значение), а защото нарекох нещата с истинските им имена. Върших си работата като журналист по правилата на професията. Не влязох в сценарий, не подмених събитието, не подпомогнах протестите, организирани от партиите и подкрепяни мълчаливо от полицията.
Сега ме забраняват като професионалист и като личност. И тъй като вярвам в аргументите, а не в насилието, ви пиша. А вие, ако смятате, че имате повод да ме подкрепите, сигурно ще намерите начин да разбера за това. Предварително благодаря на всички приятели, които ще разпространят бележката ми. (24часа)

Няма коментари:

Публикуване на коментар