Ангела Меркел за своите житейски виждания и ценности


http://cao.bg


 Ангела Меркел: Вярвам, че хората обичат да се обвързват
Аз съм един оптимистично настроен човек. Вярвам, че чрез образование хората могат да бъдат подтикнати към нов начин на поведение. Тъй като съм оптимист, изпитвам доверие в бъдещето, може би и нещо като късче доверие в Бог.
Не съм недоволен човек, не съм песимист, който прави винаги само мрачни прогнози, а се опитвам да намирам пътя, а също и изхода. Изхождайки от този оптимизъм вярвам, че хората обичат да се обвързват. Никога не бих си помислила например, че всички, които са разведени, изграждат от това някаква философия, а по-скоро ще разгледам този факт просто като несполука на една връзка.
Ние казваме: Хората са различни и тъй като са различни, те имат нужда от възможности, между които могат да избират. Ние искаме да предложим възможности, да изискаме и от хората нещо в смисъла на общото благо. Но който разчита на помощ, ще я получи. Християндемократическият съюз винаги ще обръща внимание на социалното равновесие, ще се грижи винаги и за така наречените малки хора.
Човекът е свободен. Затова държавата не може да му налага, как да живее.
Човек прави грешки. Затова политиката не бива да преследва свръхчовешки цели и въобще да предявява претенции за окончателната дума тук на земята.
Човекът е свободен, но не е автономен. Утре и най-силният може да бъде в положение да разчита на помощта на другите.
Merkel 3
Това, което извърши Лудвиг Ерхард, а именно да преодолее старите обществени класи и противоречието между капитала и труда е постижение, което трябва да направим отново в началото на 21 век. В „Благоденствие за всички” Лудвиг Ерхард формулира как трябва да изглежда отношението между граждани и държава: „Аз искам да се справям с моите собствени сили. Искам да нося сам риска на живота, самият аз да бъда отговорен за съдбата си. Погрижи се, държаво, да съм в състояние да извърша това!”
Искам Християндемократически съюз, който подкрепя малките общности. Който изповядва привързаност към нация, към родина, към собствената идентичност – това е предпоставката, да се справим с проблемите по света.
Вярвам, че човешкото благодеяние не може да се сведе в никакъв случай до икономиката, но и че икономическите стимули участват във формирането на политическия ред.
Мисля, че културата на дискусии и дебати в нашето общество не е добра. Ако съм разочарована от нещо след обединението на Германия, то е от това, че в демокрацията не съществува добра култура на дебатите, че много неща веднага се смесват с личните, следователно духовните спорове не се водят като научни разисквания и размяна на мнения.
Аз съм дълбоко убедена, че човешкият живот се развива еволюционно, което означава, че ние винаги се променяме и трябва да се променяме. Не намирам промените за нещо ужасно.
Много, много бих се радвала да дам своя принос Германия да стане една страна, която не е нито над другите, нито под тях, а която намира своята мярка да бъде един добър съсед и добър приятел на другите страни.
Откъс от сборника „Толерантността е душата на Европа”, съвместно издание на фондация „Конрад Аденауер” и сдружение „Гражданска общност”; съставител и преводач на сборника: Господин Тонев
Снимки: cdu.de; bundeskanzlerin.de;

Няма коментари:

Публикуване на коментар