Artist of the Week — Гергана Симеонова


Интервю на Яна Радилова с Гергана Симеонова
1
Гергана Симеонова

Занимавате се едновременно със стенопис и иконография. Кое Ви се струва по-голямо предизвикателство – да рисувате икони или да творите върху стени?
Занимавам се със стенопис, а това се практикува както върху преносими дъски, така и върху стените на православните храмове. Главен образ в православната иконография е Иисус Христос въплатеният син Божи. Самият Бог слиза на земята, сред хората, ражда се и се явява в човешки образ. Това историческо събитие е причина за иконопочитанието сред християните. Обазите и темите, които се изобразяват в/у иконите и в стенописите се препокриват, няма съществени разлики. Не мога да кажа кое е по-голямо предизвикателство- да рисуваш икона или стенопис. И при двете отговорността е голяма защото чрез образите художника може да внуши определено послание. При работата по една икона съсредоточаваме вниманието си върху една преносима плоскост.
Задържаме се по-дълго върху едно изображение на един или няколко образа. Иконата предоставя възможност за по-детайлно представяне на съотвeтния светец или момент от библейския разказ. Докато при стенописта архитектурата на сградата определя, а понякога дори и диктува композирането и подредбата на определените части от цялото. Макар и образите и сцените да са известни и да се повтарят в много църкви, размера, разположението , стила на изпълнение и основната идея се определят от особенностите на архитектурата, както и от предпочитанията на автора.
IMG_2810
Кога започнахте да се интересувате от църковно изкуство?
От църковно изкуство започнах да се интересувам през 1995-96 година когато нарисувах първата си икона. Случайно ми попадна едно изображение на Св. Богородица вкъщи, което ме впечатли и реших да го нарисувам. Току-що бях завършила художественото училище за приложни изкуства в София и се готвех да кандидатствам в художествената академия. Малко по-късно мои приятели ме насочиха към православната литература. Открих един
нов, непознат свят на светци, отшелници, чудеса, вяра, любов и надежда. Така интересът ми към църковното изкуство нарастна и реших да се занимавам именно с това. През 1997г. кандидатствах и бях приета във Великотърновския yниверситет специалност иконография.
Sv_Bogorodica
Различават ли се българските икони от тези в другите християнски страни? Може ли да се говори за национален облик на иконописта?
Първите икони в България се появяват с покръстването на българите. Те са правени от византийски художници според тогавашните закони. Постепенно и в България започват да се изписват икони за да заемат своите места в по- новите православни храмове. Те строго следват първообразите си. И днес в в България има много икони и стенописи, които са на високо художествено ниво и се ценят в цял свят. Върхов момет в развитието си Византийското изкуство / и в частност у нас/ достига през 14 век. След този разцвет художественото ниво спада. През Възраждането в България някои иконописци изучават занаята на иконописта в Света гора, където строго се
пазят традициите на това древно изкуство. Други учат в западни университети и донасят нови идеи, насоки и техники за работа.
IMG_0405
Така в България се заражда и развива един нов стил, здраво стъпил на византийската традиция, но обогатен с нови идеи, с нова визия. Иконите вече не са сухи и с аскетични лица, а стават приветливи, загадъчно усмихнати. Бузите на лицата порозовяват, златният фон се заменя със син. По рамките на иконите и върху дрехите на светците разцъфват букети от пищни цветя. Художниците използват за модели хората , които ги заобикалят.. Иконите се променят и стават пищни, богато украсени, от тях лъха ведрост, жизнерадост и топлина.
Може би това е, което отличава българските икони през Възраждането, когато се развиват и утвърждават Тревненската , Самоковската и Банските школи.
IMG_7890
Бихте ли изографисали църква в чужбина?
Да, бих се радвала да имам такава възможност. Обичам да пътувам, обичам предизвикателствата, а всяка неизписана църква е такова предизвикателство. Ще бъда щастлива да имам такова предизвикателство.
Църковното изкуство е един от факторите, които са съхранили българщината през вековете на османското владичество. Променило ли се е значението му днес, когато сме свободни?
Църковното изкуство е част от християнската религия. То обслужва идеите и приципите, обогатява и украсява храмовете, изпълва ги със смисъл и красота. Към църковните изкуства се отнасят стенописите и иконите – това са образите към които трябва да се стремим , от които се учим и на които подражаваме, песнопенията, които огласят храмовете и ни спомагат да възвишим душите си, дърворезбите, които обрамчват и поднасят иконите изграждайки една плоскост, на която са подредени светиите, а в центъра е Христос, който ни кани да се присъединим към тази общност, която грее със своите добродетели.
IMG_0408
Църковната утвар – метални съдове, използвани в църковните служби. Християнските храмове са устроени така, че когато човек влезе вътре да попадне на едно свято място, образ на небесните селения, където всичко е светло красиво и изящно, където времето сякаш е спряло и това, което единствено има смисъл и значение е общението с Бога, който е пред теб, над теб и вътре в теб. Основна и крайна цел на Християнството е по пътя на добродетелите, на духовния живот в църквата, човек да достигне до обожение/ да се уподоби на Бог// , защото ние хората сме създадени по образ Божи. Във всеки от нас е заложен този образ и въпрос на желание и на труд е да вървим в тази посока. Мисля, че вярата в милосърдния Бог, този който вижда всичко и е навсякъде, от който е всичко на този свят. Тази вяра е крепила българския дух и самосъзнание в тежките години на робство. Заставайки пред иконата на Христос или Богородица българинът е виждал едиствените свои защитници и небесни закрилници. Вярвал е, че рано или късно Бог ще раздаде правда. И ето че чудото се случва и България е свободна. Една от най-важните борби на свободна България е за независима църква. Това говори за важността и значението, което е имала Църквата след освобождението, като стожер на българщината. Днес хората имат нужда повече от всякога от истинска права вяра, за да не губят смисъла на живота и посоката /която ни посочва Христос, гледайки ни кротко от иконите/. Тъй казва: – “Аз съм пътя и истината , и живота”, и който иска никога да не ожаднее, нека пие от живата вода.”
hristos pantokrator
Има ли достатъчно добър пазар за икони в България?
Да, мисля че има добър пазар за икони, но най-вече на тези, които се правят чрез отпечатване или фабрично и са с по-ниска цена. Истинската рисувана икона се прави дълго време. Има много етапи в технологията на изработването и това отнема по-продължително време. Материалите също са скъпи и това ги оскъпява още повече. Това прави истинските ръчни изработени икони трудно продаваеми, освен ако не са изработени по поръчка за някой храм или дом.
Skoroposlushnitsa-Nesebar
Мислите ли, че църковното изкуство има бъдеще в страната ни?
Да, определено има бъдеще. Докато има православна църква, храмове и вярващ народ, ще има и църковно изкуство.
IMG_0412
Колко време отнема изографисването на една църква?
Времето за изографисване на една църква се определя от няколко фактора: големината и / каква е площта за изографисване/, големината на екипа който ще работи т.е. колко души ще работят, и техниката на изписване. Времето може да е от няколко месеца до няколко години.
IMG_9117
Имате ли си „любим” стенопис?
Имам не един ‘любим’ стенопис. Например “Слизане в Ада” от Кахрие джами в Истанбул. Любими са ми и
почти всички стенописи в Протатон на Света гора в столицата Калея. Също и стенописите в костницата на Бачковския манастир, Ангелът в Ротондата, “Свети Георги” в София. и др.
Имат ли иконите магическо въздействие върху хората?
Човек застава с вяра и благоговение пред иконата и съзерцавайки образа върху нея той осъществява контакт или влиза в разговор с Христос, Божията майка или друг светец. Излива душата си, споделя болката и надеждата си. Горещо благодари за божията закрила и за милосърдието към него и към всички хора. Така човек, изплаквайки болката си, се чувства по-спокоен и уверен, че над него бди едно висше същество, което го направлява и закриля. А когато вярата е много силна се случват и чудеса. Болни оздравяват, бездетни се сдобиват с дете и т.н.
SW-Bogorodica
Отразява ли се душата на твореца в изкуството му?
Според Зинаида Полименова в иконописта личността на твореца и неговата индивидуалност остават на заден план. Стотици години са се оформяли образите, които са били репродуцирани. Въпреки това индивидуалният художествен почерк, погледът и одухотвореността на образите си остават. Художникът оставя частица от себе си във всяка една творба.
IMG_9391

Няма коментари:

Публикуване на коментар