Аудио- визуални и информационни технологии в обучението (пищов)

1.Същност и особености на образователните системи
Технологизацията е трансформация на абстрактно-теоретичните положения в практически значими и ефективни действия, процедури, операции. Големият смисъл на технологията е свързването на науката с практиката.Технологията е възможна само при предварително изясняване на необходимите условия, точно определени параметри на необходимите ресурси материални, времеви, информационни, финансови, интелектуални и т.н.Технологията държи сметка за качеството, ефективността, резултатността. Стремежът е да се постигне поставената цел чрез определени ресурси при оптимално качество.
ПЕДАГОГИЧЕСКА ТЕХНОЛОГИЯ-Важна задача на ПТ е да създава най-благоприятни организационни, методически, технически и др. условия за ефективно използване на методите и формите на обучение и възпитание, на дидактическите материали, на техническите средства за обучение.Колкото по-пълно са реализирани тези закони, толкова по-висока е гаранцията за успех.Всяка съвременна педагогическа технология представлява синтез на постиженията на педагогическата наука и практика, съчетани с традиционните елементи на опита и това, че са родени от обществения прогрес, хуманизацията и демократизацията на обществото.
Аспекти на понятието Педагогическа технологияНаучен като част от педагогическата наука, изучаваща и разработваща целите, съдържанието и методите на обучение и проектираща педагогическия процес;Процесуално-описателен като алгоритъм на процеса, съвкупност от цели, съдържание, методи и средства за достигане на планираните резултати на обучение;Процесуално-действен като технологически (педагогически процес) на функциониране на всички личностни, инструментални и методологически педагогически средства.
Елементи в структурата на педагогическата технологияКонцептуална част (кратко описание на ръководните идеи, хипотези, принципи):.*целеви установки и ориентации;*основен фактор, определящ развитието на учащите се, научна концепция на усвояването*позиция на учащия се в образователния процес.
2.Особеност на съдържанието на образованието: *ориентация към личностните структури (ЗУН, СУД, СМ, СЕН, СДП); *обем и характер на съдържанието на образованието; *дидактическа структура на учебния план, на материала, на формите на изложението му. 3Процесуална характеристика: *особености на методиката, прилагани методи и средства на обучение; *мотивационна характеристика; *организационни форми на образователния процес; *управление на образователния процес (диагностика, планиране, регламент, корекция); *категория на учащите се, за която е предназначена технологията.
4.Програмно-методическо осигуряване: *Учебни планове и програми *Учебни и методически пособия *Дидактически материали *Нагледни и технически средства за обучение *Диагностичен иструментариум
Основни методологически изисквания към ПТ *Да има научна база, да се опира на определена научна концепция, научно обосновани цели *Трябва да са налице всички признаци на система логика на процеса, взаимовръзка на всички части, цялостност *Трябва да гарантира достигане на конкретно ниво на обучение, да бъде ефективна по резултати и оптимални загуби на време, сили и средства (в конкретните съвременни условия)
Качества на съвременната педагогическата технология
(според Д.Павлов)

Недопускане на негативно влияние върху учащия се Вероятностен характер на очакваните крайни резултати *Гъвкавост на стандартите *Динамичен характер *Многовариантност *Личностно ориентирани *Съвместимост на различни средства *Публичност *Атрактивност *Комплексност *Адаптивност *Продължителност *Цикличност
Други качества *Концептуалност *Системност *Алгоритмичност, логическа последователност *Управляемост *Гарантираност на резултата, рационалност *ефективност и продуктивност *Качество на обучението *Мотивираност на обучението *Стандартизация *Взаимна обвързаност със съдържанието на обучението *Информационност *Консервативност

Няма коментари:

Публикуване на коментар