Рисунка на женска носия от Дедеагач, IX век (приложена от Иван Коев) |
Наред с подвизите и саможертвата на тракийските българи по Беломорието, можем да изтъкнем и хубавата стара носия, напълно съответстваща на „синьото небе и дъхът на плодна Тракия” – както обикновено обичат да я възпяват поетите.
Мъжкото облекло почти не се различава от това из другите краища на страната. Чисто бялата риза и тук е известна с общобългарското си название, или по македонски и западнобългарски – „кошуля”. Върху нея обличали някъде и друга риза: по-къса и тясна, с къси и тесни ръкави и разцепени до долу пазви – богато извезани, тъй като са изложени на показ. В повечето краища тази горна риза бивала със син цвят и я наричали „ромба”. Върху ризата обличали „елек” или още наречено: „гюслук”, „веленче”, „забун”, „каплама”, „джумъдан”. Зимно време върху забуна носели друга дреха, със същата като на елека кройка, само че подплатена с кожи и я наричали „кюрче”. Върху джамадана някъде носели богато украсени с гайтан елечета.
Говори се, че долни гащи в миналото не били носени, а излезли на мода по-късно. Над долните гащи, обували други – вълнени, с дълги до стъпалото крачоли, които носят най-различни имена: „потуре”, „шалваре”, „димии”. Върху „учкурлука” на шалварите навред опасват пояс (повус, повъс), който у по-младите бива червен с бели напречни резки, а у по-старите - черен.
Върху елека, при по-студено време, обличали „ентерия”. Отворените отпред наричали „ачмалии антерии”.
Най-отгоре млади и стари обличали обикновено къса, едва стигаща до пояса дрешка от шаяк, с дълги ръкави и незакопчаваща се отпред. Наричали я „гриш”, „салтамарка”, „аба”, „дулама” и пр.
Краката си обуват обикновено в цървули, както всички въобще български селяни, а в празничен ден по-богатите са обували над чорапите или калцуните кожени обувки: „кундури”, „пустали”, „емении”, „папуци”, „вирели”.
В много села мъжете са носели старите си недълбоки калпаци от остригана овча кожа. Много често вече е установен обичаят да завиват и чалми около червен безпискюлен фес.
/Б. а. - правилните ударения на някои думи в текста:
"кундури", "пустали", "емении", "папуци", "вирели"./
Носели металически накити „ушники” и „холи”, наниз от пари, превързан през ръба на скуфата, под челото. Обували се с „обуща” върху калцуни от бял шаяк или в по-ново време – чорапи.
В заключение можем да кажем, че покрай тегобата за отлитналото славно минало, тракиецът горещо копнее да види и родното огнище в пределите на България. А в една хубава тракийска песен срещаме следната изповед:
„ Ах, да знаеш, майко,
на какво съм място!..
Няма нито сенкя,
нито сухо дърво,
сенкя да направя.
Но извадих, майко,
ножа от ножница
и си забих ножа
във сухата земя.
Шапката си турих,
сенкя си направих
за клетото сърдце.
Девет рани имам
от куршим ранени,
а десета, мамо,
със нож прободена…”
/Б. а. - според разписка, съставена на 9 ноември 1940г., която не е подписана от приемача – художника Георги Петков. Иван Коев е искал да предаде на художника 47 мотива рисувани народни шевици, с които да се изготви албум от името на двамата. След окончателното му завършване, също двамата, да го предложат на списание „Жена и домъ” за издаване.
Нямаме информация дали този проект е бил осъществен./
Няма коментари:
Публикуване на коментар