"Старата носия в Беломорието" - Иван Коев. Ръкопис 1940г

старата носия в Беломорието
рисунка на носия от Беломорска Тракия
Рисунка на женска носия от Дедеагач, IX век (приложена от Иван Коев)
Подобно етнологично изследване на народната носия може да установи чисто българския характер в много краища на нашето отечество България, където някой изследвачи твърде прибързано утвърждават само византийско или турско влияние. Не бива никога да забравяме и пренебрегваме развитото племенно съзнание на българите вън от границите ни, които знаят цената на своето – българското, и трудно се поддават на чуждото.
Наред с подвизите и саможертвата на тракийските българи по Беломорието, можем да изтъкнем и хубавата стара носия, напълно съответстваща на „синьото небе и дъхът на плодна Тракия” – както обикновено обичат да я възпяват поетите.
Мъжкото облекло почти не се различава от това из другите краища на страната. Чисто бялата риза и тук е известна с общобългарското си название, или по македонски и западнобългарски – „кошуля”. Върху нея обличали някъде и друга риза: по-къса и тясна, с къси и тесни ръкави и разцепени до долу пазви – богато извезани, тъй като са изложени на показ. В повечето краища тази горна риза бивала със син цвят и я наричали „ромба”. Върху ризата обличали „елек” или още наречено: „гюслук”, „веленче”, „забун”, „каплама”, „джумъдан”. Зимно време върху забуна носели друга дреха, със същата като на елека кройка, само че подплатена с кожи и я наричали „кюрче”. Върху джамадана някъде носели богато украсени с гайтан елечета.
Говори се, че долни гащи в миналото не били носени, а излезли на мода по-късно. Над долните гащи, обували други – вълнени, с дълги до стъпалото крачоли, които носят най-различни имена: „потуре”, „шалваре”, „димии”. Върху „учкурлука” на шалварите навред опасват пояс (повус, повъс), който у по-младите бива червен с бели напречни резки, а у по-старите - черен.
Върху елека, при по-студено време, обличали „ентерия”. Отворените отпред наричали „ачмалии антерии”.
Най-отгоре млади и стари обличали обикновено къса, едва стигаща до пояса дрешка от шаяк, с дълги ръкави и незакопчаваща се отпред. Наричали я „гриш”, „салтамарка”, „аба”, „дулама” и пр.
Краката си обуват обикновено в цървули, както всички въобще български селяни, а в празничен ден по-богатите са обували над чорапите или калцуните кожени обувки: „кундури”, „пустали”, „емении”, „папуци”, „вирели”.
В много села мъжете са носели старите си недълбоки калпаци от остригана овча кожа. Много често вече е установен обичаят да завиват и чалми около червен безпискюлен фес.

/Б. а. - правилните ударения на някои думи в текста:

ундури", "пустали", "емении", "папуци", "вирели"./


Женската носия, както навсякъде из българско, и тук е несравнимо по-разнообразна от мъжката. Названието на ризата е или „риза” или „кошуля”, както и при мъжкото облекло. Тя е, също така, по различен начин и на различни места извезана, в зависимост от кройката на горното облекло. Върху ризата обличали „хустан” от чер вълнен плат. Тази дреха е без ръкави и достига до под колената. Този фустан в Дедеагачко е твърде изкусно украсен с везмо. Върху фустана жените опасват черен „поес” – широк около 15 см. и 5 – 6 лакти дълъг. Отпред препасвали „преслика” – обикновено в червен цвят с бели напречни и надлъжни линии, образуващи квадрати, в които се преплитат и други линии, с цвят хармоничен на общата червена тоналност. Образува се живописно разнообразие, което привлича погледа. Отгоре обличали и все още обличат един вид блуза от черно платно, разцепена отпред, наречена „съйя”. В празник или при по-хладно време в Дедеагачко обличали „дълга съйя” с ръкави до над лактите от бял шаяк. Забраждат се с „аглък”, обикновено купешка, тънка, червена или от друг цвят кърпа. Преди повече от век имали обичай да носят на главата си така наречената „скуфа” – забрадчица, слагана като шапчица, съшита назад - като ръкав, през който промъквали сплитките. Върху скуфата забраждали „ръчениката” – четвъртита тънка кърпа. В Дедеагачко намятали голяма бяла кърпа, която се спуска над рамената и покрива отзад целия гръб. Тази кърпа наподобява фереджето на туркинята, без да служи за закриване на лицето, а за предпазване от силното беломорско слънце. Закрепва се за темето на главата с малка шапчица, както се вижда на рисунката.


Носели металически накити „ушники” и „холи”, наниз от пари, превързан през ръба на скуфата, под челото. Обували се с „обуща” върху калцуни от бял шаяк или в по-ново време – чорапи.
В заключение можем да кажем, че покрай тегобата за отлитналото славно минало, тракиецът горещо копнее да види и родното огнище в пределите на България. А в една хубава тракийска песен срещаме следната изповед:

„ Ах, да знаеш, майко,
на какво съм място!..
Няма нито сенкя,
нито сухо дърво,
сенкя да направя.
Но извадих, майко,
ножа от ножница
и си забих ножа
във сухата земя.

Шапката си турих,
сенкя си направих
за клетото сърдце.
Девет рани имам
от куршим ранени,
а десета, мамо,
със нож прободена…”


/Б. а. - според разписка, съставена на 9 ноември 1940г., която не е подписана от приемача – художника Георги Петков. Иван Коев е искал да предаде на художника 47 мотива рисувани народни шевици, с които да се изготви албум от името на двамата. След окончателното му завършване, също двамата, да го предложат на списание „Жена и домъ” за издаване.
Нямаме информация дали този проект е бил осъществен./

Няма коментари:

Публикуване на коментар