Социологическите агенции са фирми като всяка друга, но за разлика от останалите през последните 20 г. те успяха да се вместят в съдбата на България чрез проучванията, които напоследък правят през седмица-две. На кое място се определят в съдбата на България, вероятно не е толкова важно за тях, но за народа, чиито доходи остават най-ниските в Европа, това е от значение. Въпреки това обаче, българите все още не знаят коя социологическа агенция с коя партия работи, какъв е произходът на доходите им и какъв е размерът им.
Проучването на СевлиевоNews за една от социологическите агенции - „Арфа Рисърч”ООД, показа, че съдружниците Боряна Иванова Димитрова и Станислав Борисов Стоянов го създават през 1997 г., т.е. тези агенции са дружества и по закон съдружниците са търговци, а социологическите проучвания, които извършват, са търговски продукт. През 1997 г. двамата са създали дружеството с капитал от 5 600 лв. и са разполагали с една копирна машина, принтер, копирна система и факс апарат...
Кой има интерес да купува търговския продукт на социологическите агенции и на кого те имат интерес да го продават? Отговорът на този въпрос би насочил хората към политическите и икономическите процеси в страната през последните 20 г. и за причините за драстичните разминавания в проучванията или за закотвеното положение на един или друг политик на най-високата позиция на рейтинговата скала, или пък за причините за спада в доверието в ГЕРБ или правителството, както и за изстрелването на друга политическа формация като например БСП. Без значение, че социологическите проучвания са търговски продукт, през последните 20 г. те успяват да повлияят на електоралните нагласи на хората и дори на решенията на партиите. През изминалите месеци се наблюдава непрекъснат стремеж чрез социологическите проучвания да се повлияе например и на решението ГЕРБ за номинирането на определен от някого политик за кандидат-президент. Не е трудно да се установи кой има такава подкрепа, но от кого – знаят тези, които плащат за проучванията.
През 20-те години преход социологически проучвания определяха и изхода от парламентарните и дори на местните избори. Такъв е примерът и със Севлиево. Винаги те се извършваха от НЦИОМ и успяваха да предрешат и изхода от вота, и да определят съдбата на града. Тези проучвания вероятно са скъпи, макар че не е ясно по каква методика се правят. Неизменно във въпросите, които се задават в Севлиево, присъства бизнеслидерът на „Идеал Стандарт-Видима” Васил Кънев или като предпочитан общински съветник, или като кандидат-кмет. Не е ясно кой колко плаща, но през 2009 г., когато се проведоха парламентарните и европарламентарните избори, „Алфа Рисърч” отчита приходи от 1 147 000 лв., а през 2010 г. – 580 000 лв. Освен „Алфа Рисърч” Боряна Димитрова притежава още едно дружество – „Консорциум Арфа Рисърч-Майкростат Аналитикст”, регистрирано с 2 лв. капитал. За 2010 г. обаче отчита нетни приходи от продажби в размер на 52 000 лв.
Социологията като търговска дейност в политиката
Социологията е не само наука за властта, каквито са разбиранията на другия известен социолог в страната Андрей Райчев, а и възможност за нагласяне на електоралните нагласи според плановете на микроелементите на обществото, които са свързани с бившите управленски и репресивни структури на страната преди 1989 г. Действията на микроелементите вече са явни. Едната група от тях продължава напъните си за изтегляне на БСП от блатото и за вкарването й в коалиция с ГЕРБ при евентуални предсрочни парламентарни избори, които искат да предизвикат, но нейните цели не са политически, а търговски чрез политиката. Затова БСП толкова упорито е придвижван след ГЕРБ по рейтинг. Стремежи за коалиция между ГЕРБ и БСП, макар и неявни тогава, се наблюдаваха и няколко дни преди парламентарните избори през 2009 г. Вероятно представителите на т.нар. социологически агенции тогава правилно са преценили, че БСП пада зад борда. За приемане на такава нагласа неявно се работеше и върху ГЕРБ, стратегията на който обаче в последните дни обърка плановете на микроелементите.
Българското общество е доверчиво
Социологическите агенции като търговски дружества са със завидни приходи за държава като България, в която обаче се оказа, че има място и пари за всички. Оказа се обаче, че българското общество се отнася изключително доверчиво към социологизирането на данните от т.нар. проучвания. Доверие внушава и „Галъп Интернешънъл-България”. Един от неговите собственици е социологът Андрей Райчев. Неговата агенция е от тези, които упорито изстрелват БСП към високата рейтингова скала. Предполагаме, че е заради миналото на Райчев, свързано с БКП. Заедно с Красимир Гергов и Кънчо Стойчев Андрей Райчев притежава и бизнес за строителство на хотели и голф-игрища. През 1998-ма и 2003 г. заедно с Кънчо Стойчев продават мажоритарния дял от в-к „Сега”. Издават и списанията „Наш дом”, „Жената днес”, „Кухнята”.
През 1989 г. Райчев е назначен за пълномощник на ЦК на БКП, наблюдаващ философските и социологически звена, т.е. и в този случай всичко започва от БКП. До края на 1991 г. Андрей Райчев е директор на НЦИОМ. През 1990 г. с Кънчо Стойчев основават социологическата агенция „Сова-5”, чиято дейност е като на НЦИОМ. Според журналистическа публикация Андрей Луканов е подпомогнал осъществяването на контакти с британската социологическа агенция „Сошъл Сървейс Галъп Пол”ЛТД – член на веригата „Галъп”. На 6 март 1991 г. е регистрирано „Болкан Бритиш Соушъл Сървейс“ООД („ББСС“ООД). В „ББСС” обаче не фигурира наименованието „Галъп”. Проучването на СевлиевоNews показа, че по данни за 2006 г. собственици на „ББСС” ООД са „Болкан Бритиш Соушъл Сървейс” АД, представлявано от Мадлена Исак Леви-Примо, Марчела Веселинова Желева, Андрей Венцелов Райчев и Кънчо Марков Стойчев. Предметът на дружеството е извършване в страната и чужбина по своя инициатива и по поръчка на трети лица социални, икономически, политически и други проучвания и интерпретация на резултатите. Най-големи дялове в „ББСС” ООД имат акционерното дружество, Андрей Райчев и Кънчо Стойчев. През декември 2010 г. всичките физически собственици на „ББСС” ООД вземат решение за продажба на своите дялове на другия собственик – „Болкан Бритиш Соушъл Сървейс” АД („ББСС” АД) с изп.директор Кънчо Стойчев, с което „ББСС” ООД се трансформира в „ББСС” ЕООД с едноличен собственик на капитала „ББСС”АД. За 2010 г. приходите на „ББСС” ООД са 1 881 000 лв., а за предходната – 1 982 000 лв. Проучването на СевлиевоNews за „ББСС”АД показа, че същите хора присъстват и в Съвета на директорите – Андрей Райчев, Марчела Желева и Кънчо Стойчев. През март 2009 г. в „ББСС” АД се влива и „ТНС България” ЕООД, представлявано отново от Кънчо Стойчев. Акционери на „ББСС” АД са Андрей Райчев, Кънчо Стойчев и „Индекс” АД, представлявано от Мадлена Исак Леви-Примо. Акционерният капитал на дружеството е 339 000 лв. Към 31-ви декември 2010 г. акционери на „ББСС” АД са: Галъп Пол с 0,92%, Индекс АД с 33,96%, Андрей Райчев с 32,56% и Кънчо Стойчев с 32,56%. Към края на декември 2010 г. в акционерното дружество влизат: „ББСС” ЕООД - София, до 17 декември 40% от ТВ План ТНС АД - София, 51% от C.B.S.-AXA SRL - Кишинев, Молдова, 64% от CSOP SRL – Букурещ, Румъния, 58% от Index Kosova – Прищина, Косово. Асоциирано предприятие е Mareco Index Bosnia DOO с 27%. Нетният размер на приходите от продажби за 2010 г. са 10 584 000 лв., а за 2009-та – 10 435 000 лв. Както е видно, при тях няма криза. Нямат и кредити. В Съвета на директорите на софийското дружество „Индекс”АД са британските граждани Пол Симон Кент Райт, Антъни Браян Коулинг и Джеймисън Робърт Марк Смит. Дружеството се представлява от председателя на Съвета на директорите Антъни Браян Коулинг.
Прогнозите на Галъп
През февруари тази година в-к „Дневник” писа: „Очаквано рейтингът на управляващата партия ГЕРБ за последния месец пада с около 4 пункта, този на премиера Бойко Борисов - с около 6 пункта, а на основния критикуван при скандала - вътрешният министър Цветан Цветанов, с 5 пункта. В същото време по-голямата част от хората не виждат алтернатива на управляващите. По думите на Кънчо Стойчев от „Галъп”, ако премиерът не предприеме по-решителна стъпка, като например отстраняването на Цветанов от властта, може да се прогнозира, че рейтингът на вицепремиера ще продължи да пада. Това щяло да повлече и доверието в управляващата партия, което щяло да продължи да потъва. Първенец както и досега е еврокомисарят Кристалина Георгиева (с 58 пункта доверие), а след нея - регионалният министър Росен Плевнелиев (39 пункта)”. Както е видно, атаката е насочена към премиера Борисов и вицепремиера Цветанов. През юни тази година БТВ съобщава: „Все повече българи - критични към ГЕРБ. Плевнелиев изпревари Бойко Борисов в битката за народната любов. Това потвърждават данните на още една социологическа агенция - Галъп. Ако парламентарните избори бяха днес, ГЕРБ щеше да събере гласовете на 26% от избирателите. Други 21% биха гласували за БСП”. Ако потърсим данни и от миналата година, ще се установи, че процесът на преднамереното движение на някои партии надолу и на други нагоре по рейтинговата скала продължава вече втора година. Ясно е, че това е заради исканата коалиция между ГЕРБ и БСП при евентуални предсрочни парламентарни избори.
През 2005 г. чрез БТА беше разпространено съобщение на американската компания за изследователски услуги Gallup Organization. Тогава тя съобщи, че няма да прави социологически проучвания за предстоящите парламентарни избори в България. В съобщението се казваше, че американската фирма няма нищо общо с регистрираната в Цюрих Gallup International Association, чийто член е българската агенция за социологически проучвания BBSS Gallup International. Коментарът на в-к „Капитал тогава беше, че „и да иска, американската компания не може да извършва подобни изследвания в България, защото никога не е работила по поръчки на политически сили и правителствени организации”.
Няма коментари:
Публикуване на коментар