Борисов реже лентите на ТРИ цели магистрали


Така изглежда от високо строящата се "Тракия". В края на юли Плевнелиев прелетя над трасето и си пожела в края на 2012 г. от София до Бургас да се пътува за 3 ч. СНИМКА: МРРБ




Пътят до Калотина ще стане магистрала. До края на годината ще започне проектирането му. СНИМКА: “24 ЧАСА”



Че не е останала нито една първа копка на голям обект, която да направи, се оплаква Бойко Борисов на последното заседание на правителството. Но той има реалният шанс да стане първият български премиер, който ще открие три напълно завършени магистрали. До миналата година нямахме нито една такава, но вече е пусната "Люлин". А до 2013 г., когато изтича мандатът на ГЕРБ, ще са готови "Тракия" и "Марица".

Графикът на правителството сега е на година по магистрала.

Голяма част от търговете за строители вече минаха и по тях се работи. По строящите се 116 километра от "Тракия" ще може да се пътува от догодина, а доизграждането на "Марица" ще приключи през ранната есен на 2013 г. 19-те километра на "Люлин" пък бяха пуснати на 15 май.

Общо дострояването на трите магистрали ще увеличи хубавите пътища у нас с 202 километра. След малко повече от 2 г. по план трябва да са готови и 32 км от "Струма".

В началото на мандата си правителството се зарече да построи три аутобана. През последните месеци удвои броя им. Обещахме "Люлин", "Марица" и "Тракия", а вече строим шест, обобщи министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев.

Към момента изглежда реалистично в края на 2013 г. страната ни да има около 700 км магистрали. До 2009 г. от над 19 000 км републиканска пътна мрежа аутобаните бяха 421 км.

В началото на тази година Плевнелиев се зарече, че за 4-годишния си мандат ГЕРБ ще построят 288 км, което е повече от 250-те км, построени по времето на социализма.

За 40 г. строителство на магистрали у нас първата изцяло завършена в историята ни бе “Люлин”. 19-те километра отнеха близо 4 г. С откриването й, както и с пускането на 31 км от "Марица" между Харманли и Свиленград миналата есен магистралите у нас се удължиха до 471 км.

Със завършването на "Тракия" догодина километрите ще станат 587. По график между Стара Загора и Ямбол трябва да се пътува в края на следващото лято. Миналата седмица Плевнелиев обясни, че строителят на участъка от Нова Загора до Ямбол е обещал на премиера Бойко Борисов да приключи с 3 месеца предсрочно.

Това означава, че още през юни 2012 г. трасето трябва да е готово. През есента трябва да бъде прерязана лентата и на най-дългата отсечка - до Карнобат.

В историята на строителството на магистрали у нас "Тракия" ще остане като аутобана, строен 40 години. Решението за него е взето с постановление от 1971 г. Със същото е гласувано и изграждане на "Хемус".

Сред вариантите е част от аутобана да бъде скоростен път.

До момента от него са изградени 147 км. През юли бе даден старт на строителството на още 7 км между Шумен и Белокопитово.

Далече по-реалистично изглежда дострояването на "Марица". От нея са изградени 3 км при връзката с "Тракия", още толкова ще започнат скоро между Свиленград и Капитан Андреево. 31 км бяха завършени през октомври миналата година.

Оставащите 67 километра са разделени на два лота. На първия - между Чирпан и Димитровград, бе направена първа копка в началото на август. По договор строителството трябва да приключи през септември 2013 г. Лот 2 - между Димитровград и Харманли, трябва да е готов месец по-рано.

Според заложените графици две от отсечките на "Струма" трябва да са завършени в края на 2013 г. Те са общо 32 км, като в най-напреднал етап е участъкът от Долна Диканя до Дупница. За него има избран изпълнител, но заради обжалване е възможно първата копка да се забави. Най-вероятно ще бъде направена до октомври, което означава, че по договор трасето трябва да е готово до края на октомври 2013 г. Търгът за Сандански - Кулата тече в момента. Очаква се строителството да започне през ноември и да приключи в края на 2013 г. До края на тази година ще стартира и търгът за лот 2 между Дупница и Благоевград. Неговото откриване ще е през 2014 г.

Все още не е ясно как ще се реализира най-трудният участък - през Кресненското дефиле. Подобен проект - с тунел от 13 км, не е изпълняван досега у нас. Плановете са участъкът от Сандански до Кулата да се финансира с евросредства от следващия програмен период до 2020 г. (24часа)

Строят 80 км около София

Проекти за над 80 км магистрали около София са задвижени и ще бъдат изпълнени през следващите години.

В най-напреднал етап е връзката между софийското околовръстно и "Хемус" чрез пътен възел "Яна", на която предстои първа копка. Отсечката е 8,5 км и по проект при изграждането й са предвидени два подлеза, три надлеза и два моста. Най-ниска цена - 31,9 млн. без ДДС, в търга през юли предложи обединение "Хемус А2", в което влизат "Трейс", "СК-13 Пътстрой" - Перник, и хърватската "Конструктор инженеринг".

Като отделна магистрала ще бъде построено трасето София - Калотина. Първоначално то бе резервен проект по програма "Транспорт", но мина към основните, след като ниските оферти по другите спестиха средства. Общо участъкът е 75 км и бе предвидено да бъде разделен на три - от Калотина до околовръстното, западната дъга и северната скоростна тангента.

Западната дъга на околовръстното обаче е извадена като отделен проект. За нея тече търг за проектиране.

Индикативната цена на 8,6-те й километра е 80 млн. евро. До края на годината ще бъдат дадени за проектиране трасето между Калотина и околовръстното и северната дъга. Търговете за изпълнител се очаква да стартират след около година. (24часа)

Ще станат седем, но до 2020 г.

Ако до 2020 г. бъдат изградени планираните 7 магистрали, страната ни ще има общо 1264 километра аутобани. До промените през 1989 г. с държавни средства са изградени 250,9 км. След това са построени още 170,3 км. Средната гъстота на автомагистралите и скоростните шосета у нас е 3,8 на 1000 км. В Германия е 32 км, в Италия - 28, в Австрия - 19.

Всяко правителство идва на власт със стратегии за шосетата. През 2006 г. предишният кабинет представи плановете си до 2015 г., които предвиждаха да бъдат изградени 717 км. Предвидено бе "Струма" например да е готова през 2012 г., а "Черно море" до 2014 г. (24часа)

Няма коментари:

Публикуване на коментар