Доц. д-р Мария Гуленова
Резюме.
Целта на този доклад е да разкрие маркетинговите комуникационни тенденции истратегии в началото на XXI в. Отначало е предложен подходящ пример, който посочваосновните елементи на традиционния маркетингов комуникационен микс. Следватопределения на понятието „дигитален маркетинг“ и изброяване на неговите основнинаправления. Фокусът е поставен върху представянето на най-новите тенденции вразвитието му.Ключови думи: маркетингови комуникации, дигитален маркетинг, А/Б тестване заоптимизация на конверсиите, изкуствен интелект, програматик реклама, чатбот,персонализация, видеомаркетинг, инфлуенсър маркетинг, приложения за социални мрежи,визуално търсенеВъведениеКъм декември 2018 г. в света има 4,1 млрд. потребители на интернет. За сравнение – 3,9млрд. са потребителите на мрежата в средата на 2018 г. и около 3,7 млрд. в края на 2017 г.От всички континенти Азия има най-много интернет потребители – 49% от населението й,Европа е на второ място с 16,8%.В съвременната дигитална епоха традиционните маркетингови комуникации – реклама,връзки с обществеността, насърчаване на продажбите, персонални продажби, директенмаркетинг и т.н. – не са достатъчни за осъществяване на комуникацията междукомпанията/бранда и потребителите, които прекарват значителна част от времето си винтернет.От традиционен към дигитален маркетингЗа да опише протичащата в настоящия момент трансформация на маркетинговитекомуникации, Harley Rubin предлага на читателя да си представи, че е маркетолог нафирма за бейзболни шапки и трябва да въведе на пазара нова продуктова линия от многолеки, дишащи бейзболни шапки, които филтрират ултравиолетовите лъчи (Rubin, 2019).(Предназначени отначало за спортисти, днес те са моден и често използван атрибут,особено необходим за оплешивяващи мъже – важен сегмент при разработването накомуникационната кампания.)Преди около три десетилетия създаването на план за маркетингови комуникации за тазинова продуктова линия (с название „Покорете слънцето“) би включвало следните основниканали и средства:Реклама чрез електронните медии = излъчване на телевизионни и радиоспотове по времена професионални предавания.
Реклама чрез печатните медии = публикуване на рекламни обяви във вестникарскитеспортни и бизнес секции, както и в спортните списания.Реклама по пощата = пощенски картички с 10% отстъпка, изпратени на адресите отзакупените от брокери списъци на мъже от 21 до 65 години.Печатни рекламни издания = брошури/диплянки с 10% отстъпка при покупка в магазини заспортни стоки.Външна реклама = билбордове в зони с висок трафик по главните пътни артерии.Връзки с обществеността = прессъобщения, насочени към търговски издания, редактори набизнес вестници.Събития на местата на продажбата = изяви на доволни от покупката потребители.Насърчаване на продажбите = 10% отстъпка, предлагана на купувачите, за да споделят сприятели удоволствието от покупката.Игри, лотарии = организирани за потребителите, като победителят получава за наградабезплатно пътуване и билет за голямо спортно събитие...Това обаче е „маркетинговата класика“. Съвременният план за маркетингови комуникациина продуктовата линия „Покорете слънцето“ освен горепосоченото ще включва иелементите на „новата школа“ – т.е. ще предполага активното използване на дигиталниямаркетинг.Дигитален маркетинг – определение, видовеДигиталният маркетинг е част от по-общия процес на дигитална трансформация набизнеса (Славова, 2016, с. 36), това е маркетингът днес, а не в някакъв бъдещ период, ипредставлява постигане на маркетинговите цели чрез използването на електронникомуникационни технологии (Славова, 2016, с. 39). Той е вид маркетинг, който използвацифрови рекламни канали за комуникация за разпространение на продукти и услуги намаксимално широка аудитория, за да се популяризира успешно дадената стока. По тозиначин се изгражда лична връзка с клиента и възможност за спечелване на доверие,търпение и постоянство от страна на потребителя („Уикипедия“). Дигиталният маркетингобхваща всички маркетингови усилия, които използват електронно устройство илиинтернет. Бизнесът използва дигитални канали като търсачки, социални медии, електроннапоща и техните уебсайтове, за да се свърже с настоящи и бъдещи клиенти. (Какво едигитален маркетинг?, 2019)Дигиталният маркетинг включва (Славова, 2016):- Интернет маркетинг с основни подвидове: уебмаркетинг, маркетинг в търсещимашини1) (оптимизация за търсещи машини2) и платена реклама3)), мобилен маркетинг, Е-поща маркетинг, маркетинг в социалните медии и мрежи, онлайн банери.
- Маркетинг в различни от интернет дигитални канали – като телевизия, радио, SMS,дигитални билбордове (вътрешни и външни), които не са базирани на интернет.Тясно свързани с дигиталния маркетинг са контент маркетингът4), инбаунд маркетингът5),маркетингът в реално време6), маркетингът чрез преживявания (Анастасова, 2015).Гравитиращи около дигиталния маркетинг и получаващи все по-широко разпространениеса Big Data Marketing, Wearables, Internet of Things, Growth Hacking, Games и Gamification(Какво е дигитален маркетинг?, 2019; Панов, 2019).Тенденции в развитието на дигиталния маркетингМногобройните прогнози, в т.ч. и на български език7), позволяват да се откроят следнитеперспективни направления в развитието на дигиталния маркетинг.1. А/Б тестване за оптимизация на конверсиите. Това е един от методите на CRO8), която еопределяна като „изкуството и науката да се накарат хората да действат, след като вечеведнъж са дошли на уебсайта на компанията“, като „множител на продажбите, клиентите ипечалбата“ и представлява област в сферата на дигиталния маркетинг, която набира все по-голяма популярност и значение с всеки изминал ден.2. Изкуствен интелект9). Изкуственият интелект ще завладее света! Само преди няколкогодини анализаторите на Gartner прогнозираха, че до 2020 г., AI технологиите ще бъдатшироко разпространени в почти всеки нов софтуерен продукт и услуга – прогноза, коятоHarvard Business Review повтори през настоящата година. Според Techgrabyte изкуствениятинтелект е най-голямата търговска възможност за компании, отрасли и страни презследващите няколко десетилетия и ще увеличи брутния световен продукт от настоящиямомент до 2030 г. с 14%. Неоспорим факт, който означава, че закъснелите в използванетона AI ще се окажат в сериозно конкурентно неблагоприятно положение през следващитегодини. Основните причини, поради които организациите въвеждат AI в своя бизнес, са:икономическата ценност на изкуствения интелект, неговият растеж и въздействието му; AIможе да анализира поведението на потребителите и моделите им на търсене и да използваданни от платформи за социални мрежи и публикации в блогове, за да помогне на бизнесада разбере как клиентите намират своите продукти и услуги. Изкуственият интелект скороще бъде движещата сила на много услуги и понастоящем вече го виждаме внедрен в такиваобласти като: чатботове за обслужване на клиенти, осъществяване на основнакомуникация, предлагане на препоръки за продукти, създаване на съдържание,персонализиране на Е-пощи, осъществяване на сделки в електронната търговия.Организациите, приели AI през 2019 г., ще могат да намалят разходите си за персонал и даускорят растежа, получавайки предимство пред своите конкуренти.3. Програматик реклама. Тя носи на всички участници в рекламния пазар нови и доскоронедостъпни възможности. Чрез програматик купуването рекламодателят може да насочисвоята реклама към всяка точка на света, да я подменя лесно много пъти, да я адаптираспоред устройството и поведението на потребителите, да обхване много широка аудитория.И най-важното, програматик рекламата осигурява най-различни опции за таргетиране – по
съдържание, поведение на потребителите, устройство, локация... Тя може да съкратичувствително разходите за изпълнение на онлайн кампания и да повиши ефективността й.4. Чатботове. Чатботът е една от най-новите тенденции в информационните технологии,която може да помогне на клиента в много аспекти (пазаруване в онлайн магазини,проследяване на поръчки, запазване на билети за кино, резервиране на нощувка в хотелили маса в ресторант, информиране по въпроси, свързани с времето, здравето и т.н.), кактои да подобри потребителското му преживяване. А доволният и добре обслужен клиент щебъде мотивиран отново да се възползва от услугите и продуктите, които му се предлагат. Всофтуера на някои чатботове има вграден AI, което означава, че те не просто базиратотговорите си спрямо внедрения в тях софтуерен шаблон, но имат „способността“ дазапомнят въпросите на клиента, както и отговорите, които са му дали. Те използватнатрупаната информация и я прилагат при последващата си комуникация с клиента. Тезичатботове еволюират сами и не се нуждаят от непрекъснати промени в софтуерния шаблон,по който работят. Бизнесът използва чатботовете не само за увеличаване наудовлетвореността на клиентите, но и за провеждане на целенасочени маркетинговикампании, промотиране на нови продукти и услуги, споделяне на популярни продукти ипрепоръчването им на клиенти, получаване на безплатна обратна връзка от клиента,събиране на аналитична информация относно поведението на клиентите, историята натехните кликвания и др. Освен това чатботът е изключително лесен за употреба. Тойпредоставя бърз достъп до желаната от потребителя информация. Може да работи безпрекъсване 24 часа в денонощието 7 дни в седмицата. Осигурява възможност напотенциални клиенти да се свържат с компанията от цял свят независимо отместоположението си. Сред брандовете, които успешно използват чатботове, са Uber,Whole Foods Market, Fandango, Sephora, Staples, The Wall Street Journal, Pizza Hut. Споредмного специалисти чатботът е бъдещето на комуникационните и информационнитетехнологии и е инвестиция, която си струва вниманието.5. Персонализация. С наличността на данни за историята на покупките, поведението напотребителите и кликванията върху линкове, както и на сложен софтуер за реализиране намаркетингови кампании, персонализацията10) никога не е била по-лесна. Непрекъснато сеувеличава относителният дял на потребителите, които силно се дразнят от традиционнатареклама, които са по-склонни да създават взаимоотношения с компании, които предлагатперсонализиран опит и които смятат последния за привлекателен. А персонализираните,инициирани въз основа на поведението на потребителите електронни Е-пощи са 3 пъти по-добри от пакетните електронни писма. Най-добри примери за компании, които използватсилата на персонализацията, винаги са били Netflix и Amazon, но към тях успешно сеприсъединяват EasyJet, Cadbury, Starbucks.6. Видеомаркетинг. Това е една от най-важните маркетингови тенденции днес и вероятнопрез следващите 5 - 10 години. Според проучвания: 70% от потребителите са споделяливидеоклип на бранд; за 72% от компаниите видеото е подобрило степента на конверсия; за52% от потребителите гледането на видеоклипове на продукти ги прави по-уверени врешенията за онлайн покупка; 65% от мениджърите посещават уебсайта на продавача, а39% се обаждат на доставчик след гледане на видео. Видеото е най-популярният начин,
чрез който клиентите искат да научат за нови продукти, при това не само от YouTube, но иот Facebook, Instagram и LinkedIn. Един от проблемите, с които маркетолозите се сблъскватпрез последните години, е нарастващото използване на мобилни устройства отпотребителите. Дългите продажбени страници и Е-пощи не са ефективни, тъй като намобилните екрани те са твърде трудни за четене. А видеото може да представи същатаинформация във формат, който работи перфектно независимо от използваната платформа.Google забеляза това и възнаграждава производителите на видео. Търсенето навидеосъдържание се превърна в лесен начин за съкращаване на пътуването на клиентитеонлайн, като позволява на хората да купуват продукти директно от видео или изображение.Когато някой задържи курсора си върху изображението, се появява бутон „пазарувайтесега“ и го отвежда до страницата с продукти. YouTube и други видеоклипове се показват вSERP, така че оптимизацията на видеото става много по-важна. 360-градусовотовидеосъдържание, което дава възможност за по-интерактивно изживяване, е в подем.7. Инфлуенсър маркетинг. Като вид маркетинг от уста на уста той се фокусира върхуизползването на ключови лидери, за да насочи посланието на бранда към по-голям пазар.Инфлуенсърите могат да бъдат известни знаменитости, но по-често това са личности согромен брой последователи в Instagram или YouTube, които могат да помогнат заразпространението на информация за бизнес или продукт чрез собствените социалниканали. Инфлуенсър маркетингът е по-автентичен от останалите видове маркетинг, а над92% от хората се доверяват на препоръки на други потребители. Той няма да изчезне скоро:проучване на Mediakix прогнозира, че разходите за него могат да достигнат 10 млрд.долара до следващата година. Инфлуенсър маркетингът също ще бъде повлиян отизкуствения интелект. С всяка изминала година AI прави по-лесен и бърз процеса нанамиране на подходящи влияещи партньори, помага да се идентифицират лица с по-добраангажираност, с по-малко фалшиви последователи и дава по-голям шанс за генериране наположителна възвръщаемост на инвестициите.8. Приложения за социални мрежи. 1,3 млрд. потребители са активни ежемесечно въвFacebook Messenger. 10 млрд. съобщения се изпращат между хората и бизнеса във FacebookMessenger всеки месец. WhatsApp има 1,6 млрд. активни потребители, а 55 млрд.съобщения се изпращат всеки ден. WhatsApp, Facebook Messenger и WeChat заеднопритежават повече потребители от Facebook или YouTube. Тези данни показватпопулярността на приложенията за социални мрежи и тъй като хората прекарват повечевреме в обмен на съобщения, има смисъл продуктите и услугите да им се предлагат чрезтях. Приложенията за социални мрежи позволяват осъществяване на контакт спотребителите, предоставяне на информация, увеличаване на продажбите, въвличане нахората за участие в събития, възвръщане на потенциалните клиенти, осигуряване наподкрепа и помощ9) Визуално търсене. То може да изведе потребителското преживяване на съвсем новоравнище: хората могат да качват изображение, за да извършват търсене (в Pinterest, чрезGoogle Lens, CamFind, Bing Visual Search) и да получават интересни резултати.Продуктовите категории, които са особено подходящи за този вид търсене, са: мода,домашно обзавеждане, изкуство, храна, продукти, животни, екипировки, салони за красота,
превозни средства, пътешествия и др. 62% от Поколение Y проявяват много по-голямазаинтересованост към възможностите на визуалното търсене, отколкото към която и да енова технология, а всеки месец в Pinterest се осъществяват над 600 млн. визуалнитърсения.Според прогнозите в близко бъдеще ще се запази и/или увеличи интересът къммикромоментите, гласовото търсене и интелигентните говорители, историите в социалнитемедии, браузерните push известия, социалната търговия, омниканалния маркетинг,добавената и разширената реалност, потапящите технологии, прогресивнитеуебприложения, генерираното от потребителите съдържание. Контент маркетингът щепродължава да доминира в SEO (Dave, 2019). В съвременния „многоцветен слънчоглед“ на дигиталния маркетинг особено важно място вдългосрочен аспект ще заемат контент маркетингът, изкуственият интелект и машиннотообучение, маркетинговата автоматизация и Е-поща маркетингът, Big Data и CRO (Chaffey,2019).Заключение„Дигиталният маркетинг е естествена еволюция и развитие на традиционния маркетинг“(Петров, 2018). Маркетинговите комуникации в началото на двадесет и първи век могат да бъдатопределени като трансформация от предвидим монолог към ангажиращ диалог. „Онлайн маркетинговите комуникации предлагат толкова многобройни, обширни иразнообразни възможности, колкото и офлайн еквивалентите им“ (Димитрова, 2017). Компаниите трябва да развиват традиционните маркетингови комуникационни практики,да създават нови и дори, ако е необходимо, да преустановяват използването наконвенционалната мъдрост, която е доказала, че е остаряла.Бележки1. Sеarch Engine Мarketing (SEM); форма на интернет маркетинг, която представлявапромотирането на уебсайтове чрез подобряване на видимостта им в резултатите оттърсенето в търсещи машини посредством оптимизация и/или реклама.2. Search Engine Optimization (SEO)3. Pay Per Click (PPC)4. Стратегически маркетингов подход за създаването и разпространението на ценно,подходящо и последователно съдържание за привличането и спечелването на определенааудитория с цел да се предизвика печелившо за организацията действие на потребителите5. Съвкупност от стратегии и техники, които имат за цел да привлекат потенциалнитекупувачи и клиенти към бизнеса и неговите продукти.
6. Маркетингова кампания, която се провежда по време на местно, национално илиглобално събитие или е свързана с дискутиран проблем. Целта е да се предостави наклиентите съдържание, което е свързано със събитието или с проблема и такапотребителите да се ангажират с бранда.7. Вж [Десет] 10 тенденции в дигиталния маркетинг, към които не може да бъдетебезразлични през 2019 година. – В: Digital Marketing Group [онлайн], 3 януари 2019.Прегледан (25.4.2019), от (https://www.digital-marketing.bg/10-тенденции-в-дигиталния-маркетинг/).; [Десет] 10 тенденции, които променят дигиталния маркетинг. – В:Economy.bg [онлайн], 19 ноември 2019. Прегледан (18.4.2019), от(https://www.economy.bg/marketing/view/33539/10-tendencii-koito-promenyat-digitalniya-marketing).; Желев, Светлин. Десет технологични тенденции, които ще променят интернетпазара и дигиталния маркетинг. – В: Kaldata [онлайн], 19 ноември 2018. Прегледан(12.4.2019), от (https://www.kaldata.com/%D0%BF%D1%80%D0%B5%D1%81-%D1%81%D1%8A%D0%BE%D0%B1%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%8F/%D0%B4%D0%B5%D1%81%D0%B5%D1%82-%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8-%D1%82%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D1%86%D0%B8%D0%B8-%D0%BA%D0%BE%D0%B8%D1%82%D0%BE-%D1%89-298232.html).; Най-големитетенденции в дигиталния маркетинг за 2018. – В: Блог на ABC Design & Communications[онлайн], 16 януари 2018. Прегледан (14.4.2019), от (https://blog.abcbg.com/2018/01/16/най-големите-тенденции-в-дигиталния/).; Няколко digital тенденции за 2019 г. – В: DigitalMarketing Group [онлайн], 21 август 2018. Прегледан (28.4.2019), от (https://www.digital-marketing.bg/digital-trends-for-2019/).; [Пет] 5 технологични тенденции за успех в пост-дигиталния свят. – В: Economy.bg [онлайн], 19 февруари 2019. Прегледан (8.4.2019), от(https://www.economy.bg/inovations/view/34438/5-tehnologichni-tendencii-za-uspeh-v-post-digitalniya-svyat-).; Савов, Димитър. Най-интересните неща за следене в маркетинга през2019. – В: SoftUni Digital [онлайн], 14 март 2019. Прегледан (21.4.2019), от(https://digital.softuni.bg/blog/5-digital-marketing-experts-share-their-insights-digital-insights-march-2019).; Content Marketing ще бъде най-мощният инструмент в дигиталния маркетингпрез 2019 г. – В: Economic.bg [онлайн], 22 януари 2019. Прегледан (28.4.2019), от(https://www.economic.bg/bg/news/10/content-marketing-shte-bade-naj-moshtniyat-instrument-v-digitalniya-marketing-prez-2019-g.html).8. Conversion Rate Optimization – оптимизация на коефициента на конверсиите9. Artificial intelligence (AI)10. Персонализирано съдържание, продукти, имейли и др.Литература/ReferencesАнастасова, Л. (2015). Съвременни подходи в маркетинга и маркетинговите изследвания:Доклад от конференция „Хоризонти на човешките ресурси и знанието“, Бургаски свободен
университет. В: ResearchGate. Прегледан (20.04.2019), от(https://www.researchgate.net/publication/312372955_SVREMENNI_PODHODI_V_MARKETINGA_I_MARKETINGOVITE_IZSLEDVANIA_CONTEMPORARY_MARKETING_APPROACHES_AND_MARKETING_RESEARCH_METHODS). [Anastasova, L. (2015). Savremennipodhodi v marketinga i marketingovite izsledvania : Doklad ot Konferentsia „Horizonti nachoveshkite resursi i znanieto“, Burgaski svoboden universitet. V: ResearchGate.].Дигитален маркетинг. Прегледан (28.4.2019), от (https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%B8%D0%B3%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BD_%D0%BC%D0%B0%D1%80%D0%BA%D0%B5%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B3).[Digitalen marketing.].Димитрова, С. (2017, 25 юли). Мястото на онлайн маркетинговите комуникации впромоционалния микс. В: Newmedia21.eu. Медиите на 21 век: Онлайн издание заизследвания, анализи, критика. Прегледан (15.4.2019), от(https://www.newmedia21.eu/analizi/myastoto-na-onlajn-marketingovite-komunikatsii-v-promotsionalniya-miks/). [Dimitrova, S. (2017, 25 yuli). Myastoto na onlayn marketingovitekomunikatsii v promotsionalnia miks. V: Newmedia21.eu. Mediite na 21 vek: Onlayn izdanie zaizsledvania, analizi, kritika.].Какво е дигитален маркетинг? (2019, 18 януари). Прегледан (8.4.2019), от(https://innovatoria.com/bg/kakvo-e-digitalen-marketing/). [Kakvo e digitalen marketing? (2019,18 yanuari).].Какво е дигитален маркетинг? (2019). Прегледан (28.04.2019), от (https://xn--80agebmdejhhdq9a4a.com/%D0%BA%D0%B0%D0%BA%D0%B2%D0%BE-%D0%B5-%D0%B4%D0%B8%D0%B3%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BD-%D0%BC%D0%B0%D1%80%D0%BA%D0%B5%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B3/).[Kakvo e digitalen marketing? (2019).].Панов, С. (2019, 24 януари). Зад кулисите на дигиталния маркетинг. Всичко, което искатеда знаете. Прегледан (2.94.2019), от (https://az-moga.com/digitalen-marketing/). [Panov, S.(2019, 24 yanuari). Zad kulisite na digitalnia marketing. Vsichko, koeto iskate da znaete.].Петров, И. (2018, 11 септември). Еволюция на дигиталния маркетинг – история и бъдеще.Прегледан (8.04.2019), от (https://ivanpetrov.org/%D0%B4%D0%B8%D0%B3%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BC%D0%B0%D1%80%D0%BA%D0%B5%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B3-%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F%D0%B8%D0%B1%D1%8A%D0%B4%D0%B5%D1%89%D0%B5/). [Petrov, I. (2018, 11septemvri). Evolyutsia na digitalnia marketing – istoria i badeshte.].Славова, М. (2016). Дигитален маркетинг. В: Икономически и социални алтернативи,УНСС, №3, с. 36-48. Прегледан (28.04.2019), от(https://www.unwe.bg/uploads/Alternatives/3_Milanka_%20br3_2016_bg.pdf). [Slavova, M.(2016). Digitalen marketing. V: Ikonomicheski i sotsialni alternativi, UNSS, № 3, s. 36-48.].
Chaffey, D. (2019, 8 Jan). 8 business-critical digital marketing trends for 2019. Retrieved(28.04.2019), from (https://www.smartinsights.com/managing-digital-marketing/marketing-innovation/business-critical-digital-marketing-trends/).Dave, N. (2019, 19 Jul). 22 Digital Marketing Trends You Can No Longer Ignore in 2019.Retrieved (28.08.2019), from (https://www.singlegrain.com/digital-marketing/digital-marketing-trends-2020/).Rubin, H.D. (2019). A look at integrated marketing communications in the 21st century.Retrieved (28.08.2019), from (https://www.rocksdigital.com/integrated-marketing-communications/).
Чудесен материал! Много добре синтезиран! Благодаря Ви за споделянето!
ОтговорИзтриване☯ SEO optmizatsiya na saytove