Захари Стоянов 1850 – 1899


той е централна фигура в литературата и литературния живот в първите десетилетия след освобождението. Проявява се и като ообществен деец и политик. Пише първите в българската литература исторически биографични романи за Ботев и Левски, преиздава съчинения на Любен Каравелов, книгата му за четническото движение. Според Иван вазов вигурата на този “исторически овчар” е сюблимна в литературата. Той владее “страшната” мощ на популярния език и който с еедна дума убиваше една репутация с един епитет една партия. Литературната си дейност започва с фейлетона “Скендербей”. Отрицателни са оценките на ПС и ДКР за творчеството на Захари Стоянов, но ПС черпи материал от “Записките” за своята кърава песен. Някои автори смятат биографията на Ботев от Захари Стоянов за негово най- високо постижение в литературата. В нея както и в биографичния очерк “Васил Левски” реалното се преплита с художествената измислица. От конкретни реални факти документални материали и чути разговори той разгръща богати картини, които са свидетелство за големия му белетристичен талант. Художесвтеното пресъздаване на живота и образите се среща тма ,където авторът сам разказва и непривежда документи ифакти. Най четната книга на Захари Стоянов са неговите “Записки” с под заглавие “разказ за очевидци”. Това произведение често се разглежда като синкретична проза, тоест изградеа от разнородни елементи, които са обединени органично в един исторически синтез. Захари Стоянов е определен подобно на руснака Карамзин за последния летописец и първия историк в българската литература. Критиката го определя като митотворец, защото често изкривява истината, което води до създаването на митове. Записките в своя синкретизъм са сплав от старобългарска ораторска проза, жития и апокрифи; автобиографична проза; мемоаристика; традиции на българската народопсихология и характерология. Иван Радославов нарича Захари Стоянов първия български есеист, защото в записките често се усеща субктивността, характерна за есвеистиката . за нея е характерно ии любопитството, фрагментарността, от която тук се изгражда мономенталността. Често срещани в Записките са хуморъът и сатирата, травестията и самоиронията. Начинът на изказване е трагикомичен. В записките ролята на разказвача е особено важна и централна. Той е очевидец, свидетел и участник в събитията; той е историк на своето време; той е изследовател на своята епоха. Никола Георгиев определя Захари Стоянов като “енциклопедия на великия човешки дар да се разказва”. Записките са история на старозагорското ии Априлското въстание 1875-76г. това е книга , която се превръща в широко и разнообразно повествование за всичко, което би могло да е характерно за онази епоха. Авторът се представя и като битоописател на котленските овчари на абадджиите и техните чираци, носи в себе си реалната дейстителност в цялата и многообразност. Основната му задача в Записките е да покаже, че двете въстания са чисто народни, без никакво външно влияние. Авторът умее да индивидуализира своите герои- най- вече хумористичните образи. По- важното при Захари Стоянов е искреността. Разкрива умело психологията и на българите и на турците. У него ллипсва желание да се представи за герой и с ярка откровеност разказва за своите страхове и препядствия. Подробно в повествованието участва и пейзажа. Катонедостатъци на Записките се изтъкват липсата на стройна композиция, поради богатия материал, който се използва; в изложението има редица отклонения; натрупване на излишни подробности, неуместни бележки, повторения, влияния от стила и езика на Каравелов. Захари Стоянов има живо въображение и прави оригинални връзки между явленията, но често повтаря едни и същи сравнения. Захари Стоянов има предпочитания към ”ддокумнталния” тип писмо; той осънава историческото време на високото възраждане като сакрално време и има съзнанието, че пише сакрален текст. Основата на записките са демократизмът, реализмът и патриотизма; те са създадени в т нар “епоха на доизживяване на възрожденските проблематики”. Може да се направи паралел между записките и История славян на Паисий. Паисий в своето послесловие призовава “националната свяст на народа”, а Захари Стоянов Захари Стоянов в своето предисловие – тяхната социална бдителност. И двата текста започват с пшатетично обръщение, използват се почти еднакви стилни фигури, отправени като завет – заклинание. За Захари Стоянов е важно написаноото не само да се хареса на читателя , а и да го удеби в това, което казва. Чести в записките са идеите и моделите от възрожденската епоха- полемична и откровено публицистична конфронтация; художествената функция се припокрива с обществената . В Записките за изкуство се приема само това което е реално истиинно и действително. Продължава се традицията, че изкуството е функция на пропаганда на идеи и дидактика на морала. Записките притежават естетическа недоминираност и са уникална история на героично- трагични събития, но сами по себе си не са героично- трагични. Те са история на опиянението но не са епос. Записките бъркат документално и художествено, мемоарно и литературно; смесват героичното и смешното. Те са история, етнография, народопсихология, фолклор, мит и действителност. Те са едновременно документ, меморар, роман- епопея, народознание и човекознание. В Записките документалното се изразява в това , че на много места Захари Стоянов изтъква, че е бил очевидец на събитията ; прави се опит да се долови душата на събитията; съобщават се оригинални и интересни факти и моменти.; авторът се ръководи от усета за човешки значимото; погледът е насочен към останалите хора, участници в събитието; прави читателят съпричастен на разказваното. В Заописките житейския път на автора съвпада с общия процес на народното осузнаване; наблюдава се сливане на личен и исторически опит, затова и записките се определят като своеобразна автобиография. Авторът ни води по своите стъпки, присъствието му се чувства на всички страници на текста но не се натрапва; авторът не се превръща в главен герой. Захари Стоянов не следва модела на други автори, които са участници в събитията за които разказва. Той не е в центъра на повествованието, а всичко което е съдбоносно се разкрива чрез хумор и самоирония. Така се запазва дистанция между автора и гллавната тема на повествоованието. Собствените си патила и премеждия разказва като на шега, а на другото се възхищава и разказва със съответен патос. Захари Стоянов е важен ппринципът, че всеки елемент от повествованието трябва да служи, за да се разкрие общонародната драма а не за себе изтъкване. В повествованието са включени сам епизоди от живота му, които са пряко свързани с разказваното. Създава се дистанция между герой и разказвач. Захари Стоянов смята, че мястоото му сред живите го лишава от героичен ореол и сам си отрежда мястото на обикновен в повествованието , а не на герой. Автобиографичният елемент има голямо художествено значение, защото смисълът му е достоверен и непосредствен в интимния свят на един участник в събитията, а също и за по- голяма достоверност на разказваното. Захари Стоянов общува с читателя и търси пряк контакт с него – той споделя мисли и преживявания, не крие своите пристрастия. Книгата поразява със своята забележителна обективност, която се изразява в умението да се долавя логиката на явленията и техния самостооятелен живот. Ппатосът се определя от момента на сливане на човешките воли и желания; единството, което свързва хората; опиянение от общите възторзи. Мемоарността и култорологията се изразяват в предадени със спомени на автора за народа като главен герой и дейците на въстанията като отделни личности- със своя индивидуалност и характери; те са предадени с голямо проникновение и сила; всеки герой е жива същщност, става реалност в духовния живот на българина (Бенковски, КАБЛЕШКОВ, вОЛО и т.н.). Захари Стоянов е определян като характеролог на литературата, защото винаги разкрива у героите не само “дидактиката и душите”, но и устойчивите контури на характерите, в които се изливат потоците на душевния живот. Записките са не само летопис на едно героично време, а и трогателна изповед на един силен човек, с проникновен поглед, който умее “силно да люби и мрази”. Записките имат някой от особеностите на епошшеята :
  • широко разгърнато повествование с множество равностойни епизоди, с център едно историческо събитие
  • има голям брой герои, но нито един от тях не е главен
  • внушителни масови сцени
  • единство, което личи в ритъма на повествованието, напрежението с което се разгръща разказа.
Романовостта на Записките се изразява в :
  • героите разкриват частното си битие на фона на ожбществените събития
  • открива се човешката многоликост. Захари Стоянов описва себе си чрез погледите на други герои; когато е в троянския затвор измисля и иметоси Джендо, наречен е още Малкото, Захари и т.н.
  • героите са представени от различна гледна точка и различна позиция
  • акцентът е върху събитията
  • залага на устността, която е кодът към разглеждане на книгата
  • романовото се усеща и в начина, по който авторът описва документа
  • събитията се развиват в права линия, героите вървят напред, аа когато един герой се появява само в един епизод се разказва целият му живот и бива описан всестранно
  • в няколко реда от Записките се използват три стила: битово- разговорен, писмовно- делови, интимно- апелативен.             

    Още теми 


Няма коментари:

Публикуване на коментар