Как да се предизвиква състрадание и страх. Сценична постановка. Трагичното удоволствие. Какви митове да се разработват

Страх и състрадание би могло да се възбуди и чрез сценичната постановка, а може да ги възбуди и самият състав на събитията – което е по-добро и се постига от по-даровития поет. Фабулата трябва да бъде съставена така, щото човек, само като чете за ставащите събития, без да ги има пред очи, да тръгне и състрадава на онова, което се извършва. Това впрочем би изпитал всеки, четейки преданието за Едипа. А да се постигне то с помощта на сценичната постановка – е дело не толкова на изкуството, колкото на хорегството.
Онези, които представят на сцената не страшното, а само чудноватото – нямат нищо общо с трагедията: защото от трагедията не трябва да се изисква всякакво удоволствие, а само – свойственото ней. А тъй като чрез произведението си поетът трябва да доставя удоволствие, произтичащо от състраданието и страха, очевидно е, че действието на трагедията следва да поражда тези чувства.
Нека видим, прочее, какви случки се оказват страшни и какви – печални. Без друго такава стават между близки, между врагове или между хора безразлични един към друг. Ако враг врага убива, нито действията, нито намеренията му ще предизвикат някакво съжаление, а – само онова чувство, което страданието предизвиква само по себе си. Също е положението и ако лицата са безразлични иначе едно към друго. Но когато страданията възникват между близки, например: ако брат убива брата, или син – бащата, или майка – сина, или син – майката, или възнамерява да убие, или върши нещо друго подобно: – ето какви положения трябва да търсят поетите. И тъй запазените от поколенията предания не бива да се изопачават; имам предвид например смъртта на Клитемнестра от ръката на Орест и – на Ерифила от ръката на Алкмеон. Поетът трябва да издирва и използува изкусно преданията. А що наричаме ние “изкусно” – нека определим по-ясно. Наистина действието може да произлезе така, както у старите поети – като се изобразяват лица, които знаят и разбират онова, що вършат: както Еврипид е изобразявал Медея – убиваща своите деца. А може то да се извърши и по незнание: да се извърши ужасно деяние и едва впоследствие [героят] да узнае близостта си [с жертвата] – както например Софокловият Едип. Впрочем всичко това се извършва извън действието, а в самата трагедия той действува така, както например Алкмеон [в едноименната трагедия] на Астидамас, или Телегон в “Ранения Одисей”.
Съществува и трети случай – когато героят, който възнамерява да извърши поради незнание някакво непоправимо зло, познава [жертвата] преди да го извърши.
Освен тези случаи друг няма: понеже е неизбежно или да се извърши нещо, или да не се извърши, и то – като се познава или като не се познава [жертвата].
От тези случаи най-лош е онзи, при който героят съзнателно се кани да извърши някакво зло, но не го извършва: това е отвращаващо, а не трагично – понеже тук няма страдание. Затова именно никой поет не представя по този начин събитията, освен в редки случаи – както например заканата на Хемон срещу Креон в “Антигона”. Вторият случай е – когато героят извършва деянието; по-добре е, когато го извърши без да познава [жертвата] – и после я узнае: понеже тук няма нищо отвращаващо, пък и узнаването ще произведе потресно впечатление.
Най-добър е последният случай – говоря за ония случай, който имаме например в “Кресфонт”: Мерола възнамерява да убие своя син, ала не го убива, понеже узнава кой е той. И в “Ифигения” – сестра познава брата, а в “Хела” – син познава своята майка, която преди това иска да издаде. Поради това именно, както се каза вече, трагедиите са свързани с немного родове. Търсейки подходящи сюжети, трагическите поети по щастлив случай – а не с помощта на теорията – открили, че в преданията има готов такъв материал. По тази причина те били принудени да се обръщат към историята на онези родове, с които са се случвали подобни нещастия.
И тъй, за състава на събитията и относно въпроса – какви именно трябва да бъдат фабулите, се каза достатъчно.

Aристотел - "поетика" , глава 14


---------------
Тази статия е свързана с учебните дисциплини антична литература и литературознание.
---------------
Материалът е споделен от vivafolk98

Няма коментари:

Публикуване на коментар